loading...
لباب؛ طلاب کرمان
آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 58 نظرات (0)

بررسی قدرت نرم برای پایه‌ریزی حیات طیبه اسلامی یک ضرورت است

دکتر مخبر دزفولی در اجلاس دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص):

بررسی قدرت نرم برای پایه‌ریزی حیات طیبه اسلامی یک ضرورت است

اجلاس بین‌المللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص) روز چهارشنبه 18/02/92 در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما، با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

نخبگان جهان اسلام باید در این حساس نسبت به وظیفه خرد واقف باشند

دکتر مخبر دزفولی در این مراسم طی سخنانی گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند امروز جهان و به‌ویژه جهان اسلام در مقطع حساس و شرایط پیچیده‌ای قرار دارد و نخبگان جهان اسلام باید در این حساس نسبت به وظیفه خرد کاملاً واقف و آگاه باشند.

وی افزود: همایش‌هایی از این دست که نخبگان را به هم‌اندیشی برای رفع معضلات بشر امروز فرا می‌خواند، نماد بارز این احساس وظیفه است.

بررسی قدرت نرم برای پایه‌ریزی حیات طیبه اسلامی یک ضرورت است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بررسی آنچه که امروز قدرت نرم نامیده می‌شود، در سنت و سیره

بازدید : 55 نظرات (0)
حجت الاسلام والمسلمین سالک:
سبک زندگي از محمل‌هاي مناسب جهت انتقال پيام‌هاي ارزش فرهنگ تلقي مي‌شود

اشاره: پيرامون سبك زندگي اسلامي ايراني، حجت الاسلام والمسلمين سالك نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون فرهنگي به سوالات خبرنامه شورا در اين باره پاسخ داده اند، كه اين گفتگو از نظرتان مي گذرد:

با سلام و سپاس از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، در مورد موضوع سبك زندگي و لزوم نظريه پردازي حول اين موضوع مهم در نظام اسلامي توضيحاتي بيان فرماييد.

من هم به شما و خوانندگان نشريه خبرنامه شورا با عرض سلام و ادب دارم، بحث سبك زندگي اسلامي ايراني كه امروز تحت عناويني مانند سبك زندگي ديني مطرح مي شود، هرچند تعابير يا منطقها در متون ديني مشاهده نمي شوند، اما مفهوم اين عبارت يا محتوايي كه اين عبارت ها بر آن دلالت مي كنند، در متون و منابع غني معارف اسلامي و شيعي داراي سابقه و زمينه قبلي هستند. اما به نظر بنده آنچه كه طرح اين موضوع را در زمانه اخير الزامي مي كند و رهبر معظم انقلاب هم به فراست متوجه اين موضوع شدند، استفاده جريان مهاجم و معارض فرهنگي از اين عرصه براي شبيخون و تهاجم است.

البته ما در دوران هاي گذشته با اين موضوع مواجه بوده ايم، كه از صدر اسلام تا زمان ما ايجاد انحراف و ناهنجاري

بازدید : 45 نظرات (0)

دکتر محسن پرویز:
سبک زندگي غربي آميخته با سبک زندگي برخی افراد شده است.

اشاره: دکتر محسن پرویز معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو شورای مهندسی فرهنگی در گفتگو با خبرنامه شورا به سوالات ما در باره موضوع سبک زندگی اسلامی پاسخ داده اند؛ که این گفتگو از نظرتان می گذرد:

 

با سلام،  به نظر شما سبک زندگی اسلامی چه مفهومی دارد و در حال حاضر چه الزامی برای پرداختن به آن حس می شود؟

من هم عرض سلام دارم، يكي از مسائل اصلي و اساسي كه شايد جزء زيرساختهاي فرهنگ و مباني فرهنگي كشور باشد بحث سبك زندگي است. دشمنان و در راس آن ها آمریکایی ها هم با توجه به این اهمیت به صراحت اعلام كرده اند كه بايد الگوي زندگي آمريكايي را در دنيا و بویژه جهان اسلام و بالاخص ایران ترویج کنیم. متاسفانه بر اثر غفلت هایی که در دو دهه اخیر نسبت به این موضوع اتفاق افتاد، آسیب هایی متوجه فرهنگ ما شد و من در اینجا مقداری ریزتر و مصداقی تر وارد موضوع می شوم. اگر شما ساعت 10 شب به بعد در تهران از خانه بيرون بياييد در خيابانها و مخصوصا اطراف پاركها در نواحي شمالي تهران افرادي را مي بينيد كه قلاده سگ های خانگی

بازدید : 45 نظرات (0)
دکتر احمد فضائلی:
توجه به مطالعه مفید و تولید کتب فاخر در سبک زندگی اسلامی نقش ویژه‌ای دارد

اشاره : دكتر احمد فضائلي معاون پژوهشي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفتگو با خبرنامه شورا، به سوالاتي در مورد سبك زندگي اسلامي ايراني، پاسخ گفته اند، كه اين گفتگو از نظرتان مي گذرد.

 

با سلام و سپاس از اين وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، به نظر شما در اين مقطع زماني كه در آن به سر ميبريم چه الزاماتي وجود داشت تا رهبر معظم انقلاب به اين نتيجه رسيدند تا موضوع سبك زندگي را به عنوان يك گفتمان در عرصه فرهنگي كشور مطرح كنند؟

 من هم سلام عرض مي كنم به شما. من در ابتداي بحث لازم مي دانم تا اين سوال شما را تكميل كنم و توجه بدهم كه مقام معظم رهبري سال گذشته يعني در خرداد ماه سال 90 در حكم انتصاب اعضاي جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي يك پيوست وظائفي را براي دوره جديد فعاليت اين شورا تعيين نموده و به پيوست احكام اعضاء ابلاغ نمودند. در اين پيوست يكي از وظائفي كه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي محول شده است، وظيفه تدوين الگوي سبك زندگي اسلامي و ايراني است. بنابراين مي بينيم كه موضوع سبك زندگي از مدت ها قبل مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده و معظم له ابتدا اين موضوع را در سطح نخبگان فرهنگي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح نموده اند و سپس در مهرماه سال جاري در سخنراني خود در استان خراسان شمالي اين موضوع

بازدید : 48 نظرات (0)

دكتر كبري خزعلي:
رشد جمعيت مايه حيات و توسعه در يك كشور است

اشاره: خانم دكتر كبري خزعلي عضو گروه معارف دانشگاه علوم پزشكي تهران و رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان است. با اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيرامون نسبت فرهنگ با نرخ مواليد جامعه در ايران به گفتگو نشستيم.

 

 

به نظر شما رويكرد ديني به ويژه اسلام نسبت به جمعيت چيست؟ آيا تأكيد بر كثرت دارد يا كاهش موافق است؟ و آيا الگوي عملي قابل قبولي ارائه شده است؟

بسم‌الله الرحمن الرحيم. من پاسخ شما را با آيه‌اي از قرآن آغاز مي‌كنم كه در آغاز سوره نساء مي‌فرمايد: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا»، اين آيه كريمه از خلقت انسان و زوجيت و فرزندآوري به عنوان موهبت الهي كه مستوجب رعايت تقواي الهي است ياد مي‌كند و ثمره زوجيت يا هدف آن را فرزندان كثير مي‌داند و مشابه اين آيات و روايات مشهود است از جمله سوره مريم آيات 2-6 و

بازدید : 38 نظرات (0)
به گزارش جهان، در سالروز صدور فرمان مشروطیت، پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ویژه‌نامه‌ای تحت عنوان «داستان نهضت مشروطه» منتشر كرده كه برگزیده‌ای از سخنان رهبر انقلاب در مورد «درس‌های دوران مشروطه»، یكی از بخش‌های آن است:

* اشتباه حق و باطل
ما چوب اشتباه حق و باطل را در طول تاريخ انبيا و در طول تاريخ اسلام بارها خورده‌ايم. شايد يكى از علل اين‌كه دوران اختناق در اين كشور طولانى شد و اقلا دو قرن استعمار در اين كشور حضور موذيانه‌يى داشت و ما مردم نتوانستيم آن‌چنان به دهان استعمار بكوبيم كه برود و نيايد، همين بود كه حق و باطل مشتبه مى‌شد و صريح نبود و صراط روشن براى مردم وجود نداشت. لذا چه در مشروطه و چه در قضاياى قبل و بعد آن، ما ملت ايران چوب اشتباه حق و باطل را خورديم.
ديدار با مسؤولان سازمانهاى خدماتى و حمايت‌كننده از مستضعفان و محرومان ۱۲/۰۷/۱۳۶۸

* كارنامه صحیح و موفقیت‌آمیز روحانیت
در دهها سال گذشته، بلكه در يكى، دو قرن گذشته، بحمدالله روحانيت در مواجهه‌ى با قضاياى مهم بين‌المللى و مسائل

بازدید : 44 نظرات (0)
دکترسیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:
كاهش مواليد ناشي از تغيير در سبك زندگي است كه تمامي دولت هاي پس از انقلاب در اين تغيير نقش داشته‏اند

اشاره: دكتر سيد اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي پزشك و متخصص گوش ، حلق و بيني و جراح سروگردن و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است. با نماينده مشهد و عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي درباره بسترهاي فرهنگي سياست‏هاي جمعيتي به گفتگو نشستيم.

 

 

جناب آقاي دكتر، با تشكر از وقتي كه در اختيار خبرنامه شورا قرار داديد، اجازه بدهيد مصاحبه را با بررسي تئوري‏هاي مختلف در مورد جمعيت آغاز كنيم و اينكه اساسا آيا كنترل جمعيت به معناي كاهش آن است؟

چند مكتب يا تئوري فكري پيرامون بحث جمعيت وجود دارد. يك تئوري، تئوري اروپاي قرن هفده و هجده ميلادي يعني پس از انقلاب صنعتي است كه كشورها در آن زمان مي‏خواستند به سرعت رشد كنند و نرخ رشد جمعيت اروپاي آن زمان هم بالا بود. نگاهي كه امروز در ايران هم طرفداراني دارد، در برنامه هاي آن ديده مي‏شد. بدين معني كه جمعيت را اساسا عامل ضدتوسعه مي‏پنداشتند چراكه تكنولوژي نياز به نيروي كار را كاهش داده بود در

بازدید : 48 نظرات (0)

دکتر روحاني در مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري:
مسئوليت محوري بنده، حفظ اميد و اعتماد مردم است/انتخابات نشانگر بلوغ نظام و بازسازي هرچه بيشتري اعتماد بين حاکميت و مردم گرديد

رييس جمهور با تاکيد بر اينکه انتخابات با شفافيت، رقابت و آرامش کامل برگزار شد و نتيجه آن براي بسياري غافلگير کننده بود، تصريح کرد: انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري فرآيندي بود که با اتکا به خرد جمعي و مشارکت فعالان پايبند به نظام به گونه‌اي شکل گرفت که نشان‌گر بلوغ نظام و بازسازي هرچه بيشتري اعتماد بين حاکميت و مردم گرديد و همه مردم و نخبگان جامعه منافع ملي و شرايط کشور را به خوبي درک کردند و در راه سربلندي هرچه بيشتر ميهن قدم بر داشتنتد.
حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوري‌ خود که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي، سران قوا، کارگزاران نظام و سفرا و نمايندگان کشورهاي خارجي در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد، اظهارداشت: خداي بزرگ را سپاسگزارم که به اين بنده کوچک خويش منت نهاد و او را مفتخر به راي

بازدید : 62 نظرات (0)

فراتحلیلی از راهبردهای دشمن در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

اشاره: دكتر داوود عامري از جمله كارشناسان برجسته حوزه جنگ نرم محسوب مي‏شود. اين عضو كميسيون آينده‏نگاري شوراي عالي انقلاب فرهنگي، يادداشتي تحليلي پيرامون استراتژي‏هاي دشمن در جنگ نرم در اختيار خبرنامه شورا قرار داده است كه در پي مي‏آيد.

 

مقدمه

جنگ نرم، نبرد در حوزه اراده­ها، افکار و ارزش‏هاست که در پرتو آن، دشمن تلاش دارد تا پایه ها و ستون های ارزشی و اعتقادی را که شالوده فکری، رفتاری و ساختاری فردی، گروهی و همگانی را تشکیل می دهند، به تسخیر درآورده و به نفع خود دگرگون یا دست کاری نماید. در نتیجه این منازعه خاموش، تدریجی، خزنده، زیربنائی، پردامنه، همه جانبه، عمیق و اثرگذار است که نیروی انسانی جامعه آماج، به عناصر، عوامل، کارگزاران و مجریان سامانه فرماندهی نبرد نرم دشمن تبدیل می شوند و محیط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و دیگر ارکان

بازدید : 35 نظرات (0)


رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حكم رياست جمهوري هفتمین رئيس جمهوري اسلامي ايران:
رئیس‌جمهور جدید فردی آزموده و از خدمتگزاران قدیمی نظام/ ضرورت استحکام ساخت درونی کشور؛ درس بزرگ از فشارهای اقتصادی دشمنان/ جریان پیشرفت ایران توقف ناپذیر است

مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري هفتمین رئيس جمهوري اسلامي ايران، عصر امروز (شنبه) با شكوه و معنويت فراوان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و رهبر معظم انقلاب با تنفيذ رأي ملت، حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در حكم تنفيذ رياست جمهوري آقای روحانی كه حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری آن را قرائت كرد، مشارکت گسترده مردم در انتخابات را نشانِ پختگی و بلوغ سیاسی ملت و دربردارنده پیامهای روشنِ «وفاداری به انقلاب»، «اعتماد و امید به نظام» و «اعتماد به روحانیت شجاع» دانستند و تصریح کردند: ملت ایران به دشمنان که برای دلسرد کردن مردم از هیچ تلاش سیاسی و تبلیغاتی فروگذار نکرده بودند، پاسخی قاطع و پرمعنی داد.
متن حكم تنفيذ رياست جمهوري آقای دکتر روحانی به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سپاس به درگاه خداوند حکیم و قدیر و درود بر پیامبر گرامی و خاندان مکرمش، آغاز دور تازه یی از زنجیره ی خدمت و مسئولیت سنگین اجرایی در کشور را، به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم و در برابر الطاف کریمانه ی

بازدید : 310 نظرات (4)

با سلام خدمت دوستان

هم اکنون ساعت 1و 25 دقیقه بامداد یکشنبه 13 مرداد 1392 مصادف با 26 ماه مبارک رمضان سال 1434 قمری است.

 

امیدوارم آنچه در این تاپیک مرقوم می نمایم مرضی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری مدظله العالی باشد و حق کسی را با این نوشتار ضایع ننمایم. قبلا از اینکه در این نوشتار نثر معیار را شاید رعایت ننمایم، عذرخواهی می نمایم، چرا که قصد دارم عنان قلمم در تایپ این سطور را به دستم بدهم تا ذهنم هر آنگونه که خواست با هدایت رب اعلایم، با دغدغه ای که همه دوستان در چند سال اخیر در جقیر نسبت به طلاب خصوصا طلاب عزیز کرمان دیده اند, هر آنچه خواست در این تاپیک بنگارد. باز هم می گویم باشد که مرضی مولا و آقای مظلوم همه ما قرار گیرد.

نمی دانم از کجا شروع کنم؛ از بار مسئولیتی که بر دوش تک تک طلاب در هدایتگری ایتام آل محمد آن هم در عصر غیبت مولاست و گاهی بسیاری از ما آن را فراموش نموده و به کار خود همچون مردم مشغولیم بگویم ؛

یا از اینکه ما همچون رسول بایستی رابطه احساسی و عاطفی خود را نسبت به تک تک انسان های اطرافمان و همچنین مومنان که باید بر اساس آیه 128 سوره توبه شکل بگیرد و مصداقی از آیه" لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيم" باشیم و متاسفانه نیستیم و هر روز در کنار ما افراد زیادی دچار غوایت شیطان شده و هدف خود را گم می کنند و سر از بیراهه هایی که نفس و شیطان و دنیا و مردم برای آنان ساخته اند، در می آورند و برخی از ما نیز ککمان نمی گزد و مشغول دنیا و زن و خانه و ماشین و ... خودمان هستیم و شدیم عین بقیه مردم و یا حتی بدتر از آنها در مسابقه دنیای ثروت و قدرت مشغول هستیم، بگویم

یا از مسئولیتی که 

بازدید : 56 نظرات (0)
همانگونه که می دانید سال آینده یکصدمین سال جنگ جهانی اول است و اگر نمی دانید بدانید که در جنگ جهانی اول بر اساس برخی اسناد  در اثر قحطی بزرگی که انگلیس پیش آورد و وبایی که شکل داد، نیمی از ایرانیان یعنی میلیونها ایرانی مردند و فجایعی اتفاق افتاد که هیچ گاه رو نشده و مطالبه نکرده ایم. باید دعاوی حقوقی شکل بگیرد و از دولت منتخب می خواهیم که این دعوا را در مجامع جهانی مطرح کند و هولوکاست واقعی در ایران شکل گرفت و مناسب است برخی طلاب به پژوهش در این رابطه بپردازند و حداقل در کرمان خودمان ببینیم صد سال پیش به سر نیاکان ما چه آمد و چه کردند و مردم با قحطی و وبا چه کردند؟ باید این موضوع را ما پیشنهاد دهیم تا شکل بگیرد و تعامل با غرب چگونه باید باشد؟ ما نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم. کنفرانسی در استان شکل بگیرد و روی این موضوع کار شود و مطالبه ملی بر سر انگلیس ایجاد شود و جنگ نرمی را با آنها شروع نماییم ان شاأ الله. به یاری شما دوستان
بازدید : 60 نظرات (0)
 روز قدس، نماد وحدت جهان اسلام و نقطه عزيمت به سوي بازيابي عزت و كرامت آن است. روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است، روز فرياد مسلمانان عيله استكبار جهاني خصوصا غده سرطاني صهيونيسم است. روز قدس روز صف بندي عدل  در مقابل ظلم و نشان دهنده  صف بندي حق و باطل است.(امام خامنه اي ) سي و چهار سال از صدور پيام تاريخي امام خميني (ره) معمار كبير انقلاب  اسلامي مي گذرد و آزاد اند يشان و

بازدید : 49 نظرات (0)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف در بیانات‌شان بر اهمیت روز قدس تاکید کرده‌اند. گزیده‌ای از این بیانات به شرح زیر است:
 
روز قدس نماد صف‌بندی حق در مقابل باطل
 چقدر سعی کرده‌اند در طول این سال‌ها که روز قدس را که نماد صف‌بندی حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشان‌دهنده‌ صف‌بندی حق و باطل، صف‌بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده‌ی صهیونیزم است که به وسیله‌ دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرت‌های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست. روز قدس یک روز جهانی است. یک پیام جهانی هم دارد. نشان‌دهنده‌ این است که امت اسلامی اولاً زیر بار ظلم نمی‌رود، ولو این ظلم از پشتیبانی بزرگترین و قدرتمندترین دولت‌های عالم برخوردار باشد. چقدر سعی کردند روز قدس را تضعیف کنند و امسال بیش از همیشه تلاش کردند؛ اما روز قدس در ایران اسلامی، در

بازدید : 41 نظرات (1)
شب هنگام محمد باقر - طلبه جوان- در اتاق خود مشغول مطالعه بود که به ناگاه دختری وارد اتاق او شد. در را بست و با انگشت به طلبه بیچاره اشاره کرد که سکوت کند و هیچ نگوید. دختر پرسید: شام چه داری ؟؟

بازدید : 50 نظرات (0)



اینکه نیامدی یعنی هنوز خانه ی دل آماده ی حضورت نیست...






ای ماه فاطمه!


به آن امید که از افق نور بازگشت تو را دریابم،


همه شب ستاره می شمارم تا صبح دیدارت فرا رسد . . .




بازدید : 46 نظرات (0)

یک رهگذرم , مثل بقیه رهگذرها! چند صباحی رو باید درین دنیا بگذرونم و برم ... درین دنیای موج در موج...که هر از گاهی موجی می آید و موج قبلی را در تلاطم خود به قعر دریای زندگی می کشونه , دنیایی که هیچ جایش یک دست نیست , که پر هست از پستی و بلندی , و تماماَ قطع است و بعد وصل و باز قطع و باز وصل و باز ...
بیا با هم بگذریم تا به عرش برسیم و آرام شویم و با وجود همه ترس ها و خوف هامون , با امید و رجا به تنها یاورمون گذرمون رو گذر خدا کنیم!

بازدید : 73 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (18)  ( استاد غلامحسین خالقی ) 

نمونه ای از کلام اعجاز گونه مولا ( خطبه 197 )

خلاصه مبحث قبل:
1- خدا چه قرآنی نازل کرده ؟
خدا بر پیغمبرش قرآنی نازل کرده که این صفات را داراست:1-نور2-سراج(چراغ) 3- دریا 4- منهاج ( شیوه وطریق زندگی)
5- شعاع 6- فرقان 7- تبیان 8- شفاء9-عزّ10-حق است در نتیجه 1/2این قرآن معدن احکام دین و وسط آن است .
2/2 –سرچشمه های علم ودریاهای آن است 3/2 –گلزارهای عدل و آبگیرهای آن است 4/2-و (اثافّی الاسلام و بنیانه ) سنگ های زیرین وزیر بنای اسلام و شالوده ای اسلام 5/2-(و اودیة الحقّ و غیطانه) و وادی های حق و محلّ مطمئن آن است.
ادامه:

بازدید : 51 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (17)  ( استاد غلامحسین خالقی ) 

نمونه هايي از كلام اعجاز گونه مولا (خطبه 197)

خداي بزرگ چه قرآني نازل كرده؟
«ثمّ انزل عليه الكتاب نوراً لا تطفأ مصابيحه و سراجاً لا يخبو توقّده و بحراً لا يدرك قعره و منهاجاً لا يضلّ نهجه و شعاعاً لا يظلم ضوؤه و فرقاناً لا يخمد برهانه و تبياناً لا تهدم اركانه و شفاءً لا تخشي اسقامه و عزاً لا تهزم انصاره و حقّاً لا تخذل اعوانه»

بازدید : 51 نظرات (0)
نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (16) (  استاد غلامحسین خالقی ) 
باز هم با هم در فهم بيشتر كلام مولا در خطبه 132 پيرامون قرآني شدن مؤمن
«كتاب الله تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به و ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه علي بعض ، با كتاب خدا مي بينيد و با كتاب خدا سخن مي گوئيد و بعضش به بعض ديگر سخن مي گويد و بعض آن بر بعض ديگر شاهد است»
در قرآن همه چيز ذكر شده و چيزي فروگذار نشده: «ما فرّطنا في الكتاب من شيء ، ما در اين كتاب چيزي فروگذار نكرديم» پس كسي كه به قرآن بنگرد بينا شود و چون بينا شود هر شيء را آنگونه كه هست مي بيند. و هر كه به قرآن خوب گوش فرا دهد شنوا گردد و چون شنوا شود ماهيّت شنيده ها را دريابد كه حقّ است يا باطل. از ضمير پاك بلند شده و يا از ضمير آلوده. ريشه اين سخن چيست و بازتاب آن تا كجاست. به اين آيات بنگر: «تري كثيراً منهم يتولّون الّذين كفروا لبئس ما قدّمت لهم انفسهم ان سخط الله عليهم و في العذاب هم خالدون (مائده 8) مي بيني كه بسياري از آنان (بني اسرائيل و يا يهود اين امّت) ولايت كساني را كه كافر شده اند بعهده دارند، بد چيزي جان هاي آنان براي آنان پيش فرستاده (آنچه پيش فرستاده اند) خشم خدا بر آنان است و در عذاب جاويدانند» آن كس كه قرآني است و دنباله رو رسول خدا (ص) اينچنين مي بيند آنانكه يافته ي علمي دارند و اهل قرآنند.
آنكه يافته ي علمي دارد و با تجربه ي علميش نگاهي خاص به گوشه هايي از اين دنياي پراسرار دارد هر گاه با قرآن مأنوس گردد بيند كه هر چه يافته ، در قرآن است.
«الم تر انّ الله يزجي سحاباً ثمّ يؤلّف بينه ثمّ يجعله ركاماً فتري الودق يخرج من خلاله (نور 43) آيا نمي بيني كه خدا ابري را به آرامي مي راند سپس بين آن پيوند ايجاد مي كند سپس آن را متراكم ميگرداند پس مي بيني باران را كه از درونش بيرون مي ريزد»
همين امر براي دانشمندي پيش آمد. پس از سالها تحليل و جستجوي علمي در كشفيات جديد كيفيت نزول باران، خود گفت وقتي كه مشغول مطالعه ي قرآن شدم ديدم قرآن بطرز عجيبي در اين باره سخن مي گويد كه كاملاً با يافته هاي علمي مطابقت دارد.
حال وقتي كه شبيه به اين انسان با قرآن مأنوس شود از طريق قرآن به چيزي مي رسد كه از طريق تجربه ي علمي رسيده، يعني اينجا يافته هايش علم است و نه تجربي علم.

بازدید : 54 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (15) (  استاد غلامحسین خالقی )

« و تعلّموا القران فإنّه احسن الحديث و تفقّهوا فيه فإنّه ربيع القلوب و استشفوا بنوره فإنّه شفاء الصّدور و احسنوا تلاوته فإنّه انفع القصص » (خطبه 110 نهج البلاغه) و قرآن را ياد گيريد پس همانا آن نيكوترين سخن است و درفهم قرآن غور كنيد پس همانا آن بهار دلهاست و به نور قرآن شفا گيريد پس همانا آن شفاي سينه هاست و تلاوتش را نيكو گردانيد پس همانا آن سودمند ترين داستان هاست.

بازدید : 72 نظرات (0)


  باز هم با شما در باره فرمایش مولا در خطبه 132 پیرامون عظمت قرآن

«کتاب الله ........ و ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه ببعض»
کتاب خدا ........ و بعضش به کمک بعضی سخن می گوید و بعض آن شاهد بر بعضی است.
«اللهُ نزّل احسن الحدیث کتاباً متشابهاً مثانی تقشعرّ منه جلود الّذین یخشون ربّهم ثمّ تلینُ جلودهم و قلوبهم الی ذکر الله ...» (زمر 23)

بازدید : 68 نظرات (0)
« توحید پروردگار » « الحمد لله الّذی لا تدرکه الشّواهد و لا تحویه المشاهد و لا تراه النّواظر و لا تحجبه السّواتر ، الدّال علی قدمه بحدوث خلقه و بحدوث خلقه علی وجوده »
حمد و سپاس مر خدایی را که گواهان او را ادراک نکنند و جلوه گرگاهها (مکان های تجلّی آثار توحید) او را در برنگیرند و نظاره گران او را نبینند و پوشنده ها او را از خلق پوشیده ندارند. آنکه حدوث خلقش راه دالّ (نشانه گر) قدمش و حدوث خلقش را دالّ بر وجود خویش قرار داده. (خطبه 185)

بازدید : 72 نظرات (0)
  « کتاب الله تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به و ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعض » « انّهُ لقول فصلٌ و ما هو بالهزل » (طارق)
همانا آن سخنی است که قیچی می کند (سخن نهائی است که به نزاع بشر خاتمه می دهد) و آن یاوه و بیخود نیست.
« و قالوا سمعنا و اطعنا غفرانک »
و گفتند شنیدیم و اطاعت کردیم راه آمرزشت.
شرح سخن:

بازدید : 55 نظرات (0)
قرآن در نگاه مولا (خطبه 132) « كتاب الله تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به و ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه علي بعض لا يختلف في الله و لا يخالف بصاحبه عن الله »
كتاب خدا با آن مي بينيد و با آن سخن مي گوئيد و با آن مي شنويد و بعض آن به بعض ديگر سخن مي گويد و بعض آن بر بعضي شاهد مي شود، در باره ي خدا سخن مختلف (متناقض – ضد يكديگر) ندارد و صاحبش را در جهت خلاف خدا قرار نمي دهد.
« قد جاءكم بصائر من ربّكم فمن ابصر فلنفسه و من عمي فعليها »
(انعام 104)
يقيناً بصيرت هايي از پروردگارتان شما را آمده پس هر كه بينا باشد پس بينائيش به نفع اوست و هر كه كور باشد پس بر ضرر خودش مي باشد.

بازدید : 61 نظرات (0)


  خطبه 132 از نهج عبده:

«كلام الله تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به»
كلام خدا، با آن مي بينيد و با آن سخن مي گوئيد و با آن مي شنويد.
با تدبّر در اين كلام اعجازي ِ بي مانند اسطوره ي زيبايي او كه عِدل قرآن است و خود، قرآن ناطق. كه خود فرمود: «انا كلام الله النّاطق» من قرآن گوياي خدا هستم و نِعم ما قال و چه خوب و زيبا فرمود.
حال اين كلامي است كه هيچ محدوديّت در اتّساع و گستردگي نگاهش، زاويه ي ديدش نيست. زيرا كه او وليّ

بازدید : 61 نظرات (0)


نهج البلاغه خطبه 132 از نهج عبده:

«و كتابُ الله بين اظهركم ناطقٌ لا يعيي لسانه و بيتٌ لا تهدم اركانه و عزٌّ لا تهزم اعوانه»
و كتاب خدا در برابر پشت هاي شماست گوينده اي است كه زبانش عاجز نيست و خانه ايست كه اركانش فرو نمي ريزد و عزّتي است كه يارانش شكست نمي خورند.
ريشه هاي قرآني
كلام مولا كه در بخش اول فرموده اند: «و كتاب الله بين اظهركم» اقتباس نوراني از اين دو آيه قرآن است.

بازدید : 67 نظرات (0)
 «و انّ القران ظاهره انيقٌ و باطنه عميقٌ ، لا تفني عجائبه و لا تنقضي غرائبه و لا تُكشف الظّلمات الاّ بهِ » خطبه 18
(و همانا قرآن ظاهرش نيكوي عجب آور است و باطن و درونش ژرف، شگفتي هايش هرگز فاني و نيست نمي شود و مطالب غريبه ، تازه هايي كه تاكنون به گوش نرسيده به پايان نمي رسد و تاريكي ها برطرف نشود مگر به آن.
شرح:
شگفتا كه عدل قرآن علي تير كلامش زيبا و باطنش عميق و عجائبش و غرائبش بي پايان.

بازدید : 51 نظرات (0)


قرآن در نگاه مولا (بخش دوم)

نهج البلاغه خطبه 132 از نهج عبده :
« و كِتابُ الله بَينَ اَظهُرِكم ناطِقُ لاَ يعيي لِسانُهُ وَ بَيتُ لا تهدَمُ اَركانُهُ ، وعِزّ لا تُهزَمُ اعوانه »
و كتاب خدا در برابر پشت هاي شما ست گوينده اي است كه زبانش عاجز نيست و خانه ايست كه اركانش فرو نمي ريزد و عزتيست كه يارانش شكست نمي خورند.
ريشه هاي قرآني كلام مولا كه در بخش اول فرموده اند:

بازدید : 118 نظرات (0)
 نهج البلاغه خطبه 153 از نهج حدیدی و 151 از عبره
«و انّما الائمّة قوامُ الله علی خلقه و عرفاءه علی عباده و لا یدخل الجنّة الاّ من عرفهم و عرفوه و لا یدخل النّار الاّ من انکرهم و انکروه»
و اینها ائمه هستند که قیّم های خدا بر خلقش و جلوداران ، پیشاهنگان بر بندگانش می باشند و داخل بهشت نمی شود مگر کسی که آنان را بشناسد و آنان او را بشناسند و داخل آتش نمی شود مگر کسی که آنان را نشناسد و آنان او را نشناسند.

بازدید : 48 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه (هنگام دفن حضرت زهرا(س) - بخش چهارم) (  استاد غلامحسین خالقی ) 

« و السّلام عليكما سلام مودّع لا قالٍ و لا سَئمٍ فان انصرف فلا عن ملالةٍ و ان اُقم فلا عن سوء ظنٍّ بما وعدالله الصّابرين»
و سلام بر شما دو نفر (حضرت رسول و حضرت زهرا صلي الله عليهما و آلهما) سلام خداحافظي كننده اي كه نه خشمگين است و نه ملول و دلتنگ، پس اگر برگردم ، پس آن ناشي از دلتنگي و خستگي نيست و اگر بر سر قبر اقامه ي عزا كنم، پس ناشي از بدگماني به آنچه كه خدا به صابرين وعده داده نيست.
ريشه هاي قرآني:
الف) «انّ الله و ملائكته يصلّون علي النّبيّ يا ايّها الّذين امنوا صلّو عليه و سلّموا تسليماً (سوره احزاب) همانا خدا و

بازدید : 60 نظرات (0)
«هذا و لم يطل العهد و لم يخل منك الذّكر»
اين همه مصيبت ها كه بر سر دخترت آمد در حالي است كه عهد به درازا نكشيده و ذكر و ياد از تو خالي نگشته.
و اين سخن همانند كوله باري است كه پشت هر شيعه ي محبّ را مي شكند. اين بي حرمتي ها ناشي از قساوت دل هاست و قساوت هم زماني عدّه اي را فرا مي گيرد كه مهلت و مدّت و به تعبير قرآنيش اَمَد بر آنان طولاني شود. مثل عصر ما كه عصر غيبت مولايمان حضرت مهدي (ع‍ج) است : «و لا يكونوا كالّذين طال عليهم الامد فقست قلوبهم ، و نباشند مؤمنان مانند كساني كه اَمَد و مهلت و مدّت بر آنان طولاني گشت پس قساوت دلهاي آنها را فرا گرفت.»
و اين مسلمانان صدر اسلام نه تنها به بليّه طولاني شدن اَمَد مبتلا نشده بودند بلكه حتّي مبتلاي به طول عهد نشده بودند كه آنچه را رسول خدا (ص) در باره ي حضرت زهرا (س) فرموده بودند فراموش كنند، بلكه عهد قريب بود و هنوز زخم مصيبت فراق رسول خدا بهم نيامده بود. «و لم يخل منك الذّكر ، و ذكر از شما خالي نشده بود.» ذكر گويا ساحت و ميداني است كه اين ميدان هنوز از حضرت خالي نگشته بود و چنان حضرت در اين ساحت و ميدان حضور داشتند. فانّا لله و انّا اليه راجعون
به نقل از سایت بشری

بازدید : 65 نظرات (0)

 « امّا حزني فسرمدٌ و امّا ليلي فمسهّدٌ حتّي يختار الله لي دار المقامة الّتي انت بها مقيمٌ و ستنبّئك ابنتك بتضافر امّتك علي هضمها فأحفها السّؤال و استخبرها الحال (فكم من غليلٍ معتلج بصدرها لم تجد الي بثِّه سبيلاً و سيقول و يحكم الله و هو خير الحاكمين)»
اما اندوهم پس هميشگي است و اما شبم پس بيداري است تا خدا برايم برگزيند آن سراي پابرجايي كه شما در

بازدید : 40 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه (هنگام دفن حضرت زهرا(س) - بخش اول) (  استاد غلامحسین خالقی ) 

كلام شريف : «السلام عليك يا رسول الله عنّي و عن ابنتك النّازلة في جوارك و السّريعة اللّحاق بك قَلَّ يا رسول الله عن ضفيّتك صبري و رقّ عنها تجلّدي الاّ اَنَّ لي في التأسّي بعظيم فرقتك و فادح مصيبتك موضع تعزّ فلقد وسّدتك في ملحودة قبرك و فاضت بين نحري و صدري نفسك – فانّا لله و انّا اليه راجعون- فلقد استرجعت الوديعة و اخذت الرَّهينة !»

سلام بر شما اي فرستاده ي خدا از جانب من و از سوي دخترت كه در كنار تو فرود آمده و زود به تو ملحق شد. اي فرستاده خدا از براي دخترت صبرم كم گرديده و از برايش پوستم نازك گشته (قدرت تحمل مصيبتش را از دست داده = اين پوست قدرت تحمل اين مصيبت را ندارد) مگر اينكه براي من در الگوگيري از بزرگي فراقت و سنگيني مصيبتت جاي دلداري است. پس خودم بالشت سرت را در لحد قبرت نهادم و بين گلوگاهم و سينه ات نَفَست (روحت) پرواز نمود. پس ما مال خدائيم و ما به سوي او بازگشت مي نمائيم. پس به اين وديعة فرمان بازگشت صادر شد و آنچه كه به گرو داده شده بود پس گرفته شد.

بازدید : 39 نظرات (0)

افسران - امام رضا 16
از امام رضا علیه ‏السلام روایت است که: مردی خراسانی به ایشان گفت:
ای پسر رسول خدا من رسول اکرم صلّی الله علیه و آله را در خواب دیدم گویا به من می‏فرمودند: چگونه خواهید بود وقتی که در زمین شما پاره‏ای از تن من در سر زمین شما دفن شود و امانت من به شما سپرده شود و در زمین شما ستاره من پنهان شود؟ امام رضا علیه ‏السلام فرمودند: منم که در زمین شما دفن خواهم شد و منم پاره تن پیامبر شما و منم امانت و منم آن ستاره. آگاه باشید هر که مرا زیارت کند و آنچه را خدای متعال از حق من و اطاعت من واجب کرده بشناسد من و پدرانم روزقیامت شفیع او خواهیم بود، و کسی که ما شفیع او باشیم نجات پیدا خواهد کرد. گرچه بر او همانند گناهان جنّ و انس باشد.

بازدید : 62 نظرات (1)

 

استادى از شاگردانش پرسید: چرا ما
وقتى عصبانى هستیم داد می‌زنیم؟ چرا مردم هنگامى که خشمگین هستند صدایشان
را بلند می‌کنند و سر هم داد می‌کشند؟ شاگردان فکرى کردند و یکى از آن‌ها
گفت: چون در آن لحظه، آرامش و خونسردیمان را از دست می‌دهیم .
استاد پرسید: این که آرامشمان را از دست می‌دهیم درست است امّا چرا با
وجودى که طرف مقابل کنارمان قرار دارد داد می‌زنیم؟
آیا نمی‌توان با صداى ملایم صحبت کرد؟ چرا هنگامى که خشمگین هستیم داد
می‌زنیم؟ شاگردان هر کدام جواب‌هایى دادند امّا
پاسخ‌هاى هیچکدام استاد را راضى نکرد.
سرانجام او چنین توضیح داد:

 

بازدید : 44 نظرات (0)

سیرۀ اخلاقی امام سجاد(ع)

پـيـشـواى چـهـارم، انـسانى كامل و برگزيدۀ حق و در همۀ جهات اخلاقى، عبادى و علمى به اوج كـمـال رسـيـده و نمونۀ مجسم و عينى قرآن و رسول خدا(ص) بود. در دوران سياه حكومت اموى كه ارزش‌هاى انسانى و فضایل اخلاقى به فراموشى سپرده شده و مردم به جاى مشاهده زهد، ساده زيستى، تواضع، نوع دوستى، نرم خويى و رعيّت پرورى از زمامداران خود به عنوان خليفه پـيـامبر(ص)، شاهد دنيا طلبى، اشرافيّت، تجمّل‌گرايى، خودمحورى و بزرگ‌بينى آنان بـودنـد، آن امـام هـُمـام، چـون خـورشـيـدى فـروزنـده درخـشـيـد و وجـودش مـجـمـع هـمـۀ فـضایل و ارزش‌هاى فراموش‍ شده گشت؛ چندان‌كه دوست و دشمن را به تحسين واداشت.[1]

بازدید : 45 نظرات (0)

آداب و سنن روزه و ماه رمضان

ماه مبارک رمضان و گرفتن روزه در این ماه پر فضیلت، دارای آداب و شرایطی است كه در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
1. رؤیت هلال ماه
یکی از آداب ماه مبارک رمضان دیدن هلال این ماه شریف است. در کتاب «سنن النبی» به نقل از «تهذيب» شیخ طوسی (ره) ذكر شده است: آنچه از سنت رسول خدا (ص) ثابت شده، اين است كه آن حضرت خود، متصدى رؤيت هلال ماه مبارك رمضان مي شد.[1]

بازدید : 73 نظرات (0)

معنا و حقیقت رمضان

رمضان مشتق از «رَمَض» به معنای شدّت حرارت، و حرارت سنگ، بر اثر شدّت حرارت خورشید آمده است.[1] همچنین گفته شده که از «حرّ» گرفته شده که به معنای برگشت از بادیه به شهر می‌باشد.[2] بنابر این وقتی گفته می‌شود، ارْتِمَاضاً [رمض‏] من الحزن؛ یعنی باطن آن مرد از غم و اندوه سوخت، یا وقتی گفته می شود، ارْتِمَاضاً [رمض‏] لِفُلان؛ یعنی براى فلانى اندوهگين شد، و همچنین وقتی گفته می شود، ارْتِمَاضاً [رمضتْ كبدُهُ؛ یعنی كبد او تباه شد؛ مثل اين كه گونه‏اى بيمارى آن را مى‏سوزاند.[3]

تعداد صفحات : 3

درباره ما
سلام و خوش آمد به همه دوستان. / این وبگاه محل تجمع و تبادل نظر طلاب عزیز استان کرمان است./ امیدوارم با حضور خودتون و فعالیت در آن و تبادل نظرات، پویایی حوزه علمیه استان کرمان را نشان دهیم و ان شاء الله با گرد آمدن در اینجا و ارائه مطالب در پیشرفت هم کمک بدهیم./ خوشحال میشم عضو بشید و نظر بدهید. البته توی عضویت اگر جزو دانش آموختگان هستید، محل کار و شهرستانتان را یادآور شوید./ در ضمن دوستانی هم که وبلاگ یا سایت دارند، برای ما آدرسشو بفرستن تا لینک بذاریم. لینک سایت رو هم توی سایت و وبلاگ هاتون بذارید./ البته همین جا از تمام افراد دیگری که می خواهند عضو شوند، عذرخواهی می کنم. این وبگاه فقط مخصوص طلاب کرمان است و با کمال معذرت از پذیرش دیگران به عنوان عضو معذور هستیم./ توجه: این سایت هیچ گونه ارتباطی با نهاد رسمی مدیریت حوزه و مدارس علمیه نداشته و راه اندازی آن ناشی از دغدغه فردی حقیر و کمک برخی دوستان می باشد. فعلا در انجمن سایت بخش تفسیر و علوم قرآن و مهارت های بیان تفسیر فعال است و مطالب نو در آن می باشد./ با تشکر مدیریت سایت/
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر موافق باز شدن چنین سایتی برای طلاب هستید؟
    چقدر حاضر به همکاری با این سایت هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 65
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 179
  • بازدید ماه : 572
  • بازدید سال : 2,899
  • بازدید کلی : 26,942