نمونه هايي از كلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه (هنگام دفن حضرت زهرا(س) - بخش چهارم) ( استاد غلامحسین خالقی )
« و السّلام عليكما سلام مودّع لا قالٍ و لا سَئمٍ فان انصرف فلا عن ملالةٍ و ان اُقم فلا عن سوء ظنٍّ بما وعدالله الصّابرين»
و سلام بر شما دو نفر (حضرت رسول و حضرت زهرا صلي الله عليهما و آلهما)
سلام خداحافظي كننده اي كه نه خشمگين است و نه ملول و دلتنگ، پس اگر
برگردم ، پس آن ناشي از دلتنگي و خستگي نيست و اگر بر سر قبر اقامه ي عزا
كنم، پس ناشي از بدگماني به آنچه كه خدا به صابرين وعده داده نيست.
ريشه هاي قرآني:
الف) «انّ الله و ملائكته يصلّون علي النّبيّ يا ايّها الّذين امنوا
صلّو عليه و سلّموا تسليماً (سوره احزاب) همانا خدا و
فرشتگانش بر پيغمبر درود مي فرستند. اي كساني كه ايمان آورده ايد بر او درود و سلام فرستيد.»
ب) « سلامٌ علي ال يس (سوره صافات) در قرائت اين كثير مكّي و نافع مدني
يعني سلامي بر خاندان يس (سرور عالم) » كه يس نامي از نام هاي حضرت محمد
(ص) است.
ج) « انّما يوفّي الصّابرون اجرهم بغير حسابٍ (سوره زمر 10) تنها صابران اجرشان بدون حساب كاملاً اداء شود.»
د) و بسياري از آياتي كه مؤمنان را بعنوان ايمان باوران و تصديق
كنندگان كلام صدق خداي بزرگ معرفي مي كند از قبيل «و الّذي جاء بالصّدق و
صدّق به اولئك هم المتّقون (سوره زمر 33) و آن كس كه باصدق آيد و صدق و
درستي را باور كند وقتي كه او را آيد پس آنان تنها پرهيزكارانند.» بلكه از
اين دسته از آيات مهمتر آياتي كه خداي را به صدق توصيف مي كند از قبيل : « و
من اصدق من الله قيلا (نساء 122) چه كسي در گفتار از خدا راستگوتر است.»
« مقام اين خطبه در اصول كافي »
مرحوم شيخ كليني (ره) در كتاب اصول كافي به رقم حديث 1239 اين خطبه را
از دو طريق مرفوع و متصل از حضرت سيدالشّهداء ابي عبدالله (ع) نقل كرده و
در مقدمه ي آن فرموده : وقتي كه فاطمه عليهاالسّلام قبض شد يعني از دنيا
رفت اميرالمؤمنين وي را مخفيانه دفن نمود و اثر قبرش را محو نمود. سپس
ايستاد پس صورتش را به سوي قبر رسول خدا (ص) گردانيد پس عرضه داشت : «
السّلام عليك يا رسول الله عنّي و السّلام عليك عن ابنتك و زائرتك و
البائتة في الثّري ببقعتك ، سلام بر تو اي رسول خدا از جانب من و سلام بر
تو از جانب دخترت و زائرت (يعني ديدار كننده ات) و همان كه خوابيده در خاك
در بقعه و گنبد خودت.» كه اين جمله «و البائتة في الثري» در نقل سيد رضي
در نهج البلاغه نيست و اين نشانگر آن است كه حضرت زهرا در زير خود گنبد سبز
رسول خدا (ص) دفن است و سيد بن طاووس در حديثي كه آن را معتبر داند از
حضرت ابي الحسن امام علي النّقي (ع) چنين نقل كرده كه فرمود : «عند ابيها
ان شاءالله ، نزد پدرش اگر خدا خواهد.» كه در جواب سائل محل دفن را امام
مشخص كرده اند و غالباً امام هادي (ع) و امام عسكري (ع) در پايان پاسخ نامه
ها «ان شاءالله» را درج مي نمودند.
باز هم با ما باشيد ان شاء الله