loading...
لباب؛ طلاب کرمان
آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 48 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه (هنگام دفن حضرت زهرا(س) - بخش چهارم) (  استاد غلامحسین خالقی ) 

« و السّلام عليكما سلام مودّع لا قالٍ و لا سَئمٍ فان انصرف فلا عن ملالةٍ و ان اُقم فلا عن سوء ظنٍّ بما وعدالله الصّابرين»
و سلام بر شما دو نفر (حضرت رسول و حضرت زهرا صلي الله عليهما و آلهما) سلام خداحافظي كننده اي كه نه خشمگين است و نه ملول و دلتنگ، پس اگر برگردم ، پس آن ناشي از دلتنگي و خستگي نيست و اگر بر سر قبر اقامه ي عزا كنم، پس ناشي از بدگماني به آنچه كه خدا به صابرين وعده داده نيست.
ريشه هاي قرآني:
الف) «انّ الله و ملائكته يصلّون علي النّبيّ يا ايّها الّذين امنوا صلّو عليه و سلّموا تسليماً (سوره احزاب) همانا خدا و

فرشتگانش بر پيغمبر درود مي فرستند. اي كساني كه ايمان آورده ايد بر او درود و سلام فرستيد.»

ب) « سلامٌ علي ال يس (سوره صافات) در قرائت اين كثير مكّي و نافع مدني يعني سلامي بر خاندان يس (سرور عالم) » كه يس نامي از نام هاي حضرت محمد (ص) است.
ج) « انّما يوفّي الصّابرون اجرهم بغير حسابٍ (سوره زمر 10) تنها صابران اجرشان بدون حساب كاملاً اداء شود.»
د) و بسياري از آياتي كه مؤمنان را بعنوان ايمان باوران و تصديق كنندگان كلام صدق خداي بزرگ معرفي مي كند از قبيل «و الّذي جاء بالصّدق و صدّق به اولئك هم المتّقون (سوره زمر 33) و آن كس كه باصدق آيد و صدق و درستي را باور كند وقتي كه او را آيد پس آنان تنها پرهيزكارانند.» بلكه از اين دسته از آيات مهمتر آياتي كه خداي را به صدق توصيف مي كند از قبيل : « و من اصدق من الله قيلا (نساء 122) چه كسي در گفتار از خدا راستگوتر است.»

« مقام اين خطبه در اصول كافي »
مرحوم شيخ كليني (ره) در كتاب اصول كافي به رقم حديث 1239 اين خطبه را از دو طريق مرفوع و متصل از حضرت سيدالشّهداء ابي عبدالله (ع) نقل كرده و در مقدمه ي آن فرموده : وقتي كه فاطمه عليهاالسّلام قبض شد يعني از دنيا رفت اميرالمؤمنين وي را مخفيانه دفن نمود و اثر قبرش را محو نمود. سپس ايستاد پس صورتش را به سوي قبر رسول خدا (ص) گردانيد پس عرضه داشت : « السّلام عليك يا رسول الله عنّي و السّلام عليك عن ابنتك و زائرتك و البائتة في الثّري ببقعتك ، سلام بر تو اي رسول خدا از جانب من و سلام بر تو از جانب دخترت و زائرت (يعني ديدار كننده ات) و همان كه خوابيده در خاك در بقعه و گنبد خودت.» كه اين جمله «و البائتة في الثري» در نقل سيد رضي در نهج البلاغه نيست و اين نشانگر آن است كه حضرت زهرا در زير خود گنبد سبز رسول خدا (ص) دفن است و سيد بن طاووس در حديثي كه آن را معتبر داند از حضرت ابي الحسن امام علي النّقي (ع) چنين نقل كرده كه فرمود : «عند ابيها ان شاءالله ، نزد پدرش اگر خدا خواهد.» كه در جواب سائل محل دفن را امام مشخص كرده اند و غالباً امام هادي (ع) و امام عسكري (ع) در پايان پاسخ نامه ها «ان شاءالله» را درج مي نمودند.
باز هم با ما باشيد ان شاء الله

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام و خوش آمد به همه دوستان. / این وبگاه محل تجمع و تبادل نظر طلاب عزیز استان کرمان است./ امیدوارم با حضور خودتون و فعالیت در آن و تبادل نظرات، پویایی حوزه علمیه استان کرمان را نشان دهیم و ان شاء الله با گرد آمدن در اینجا و ارائه مطالب در پیشرفت هم کمک بدهیم./ خوشحال میشم عضو بشید و نظر بدهید. البته توی عضویت اگر جزو دانش آموختگان هستید، محل کار و شهرستانتان را یادآور شوید./ در ضمن دوستانی هم که وبلاگ یا سایت دارند، برای ما آدرسشو بفرستن تا لینک بذاریم. لینک سایت رو هم توی سایت و وبلاگ هاتون بذارید./ البته همین جا از تمام افراد دیگری که می خواهند عضو شوند، عذرخواهی می کنم. این وبگاه فقط مخصوص طلاب کرمان است و با کمال معذرت از پذیرش دیگران به عنوان عضو معذور هستیم./ توجه: این سایت هیچ گونه ارتباطی با نهاد رسمی مدیریت حوزه و مدارس علمیه نداشته و راه اندازی آن ناشی از دغدغه فردی حقیر و کمک برخی دوستان می باشد. فعلا در انجمن سایت بخش تفسیر و علوم قرآن و مهارت های بیان تفسیر فعال است و مطالب نو در آن می باشد./ با تشکر مدیریت سایت/
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر موافق باز شدن چنین سایتی برای طلاب هستید؟
    چقدر حاضر به همکاری با این سایت هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 98
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 212
  • بازدید ماه : 605
  • بازدید سال : 2,932
  • بازدید کلی : 26,975