loading...
لباب؛ طلاب کرمان
آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 308 نظرات (4)

با سلام خدمت دوستان

هم اکنون ساعت 1و 25 دقیقه بامداد یکشنبه 13 مرداد 1392 مصادف با 26 ماه مبارک رمضان سال 1434 قمری است.

 

امیدوارم آنچه در این تاپیک مرقوم می نمایم مرضی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری مدظله العالی باشد و حق کسی را با این نوشتار ضایع ننمایم. قبلا از اینکه در این نوشتار نثر معیار را شاید رعایت ننمایم، عذرخواهی می نمایم، چرا که قصد دارم عنان قلمم در تایپ این سطور را به دستم بدهم تا ذهنم هر آنگونه که خواست با هدایت رب اعلایم، با دغدغه ای که همه دوستان در چند سال اخیر در جقیر نسبت به طلاب خصوصا طلاب عزیز کرمان دیده اند, هر آنچه خواست در این تاپیک بنگارد. باز هم می گویم باشد که مرضی مولا و آقای مظلوم همه ما قرار گیرد.

نمی دانم از کجا شروع کنم؛ از بار مسئولیتی که بر دوش تک تک طلاب در هدایتگری ایتام آل محمد آن هم در عصر غیبت مولاست و گاهی بسیاری از ما آن را فراموش نموده و به کار خود همچون مردم مشغولیم بگویم ؛

یا از اینکه ما همچون رسول بایستی رابطه احساسی و عاطفی خود را نسبت به تک تک انسان های اطرافمان و همچنین مومنان که باید بر اساس آیه 128 سوره توبه شکل بگیرد و مصداقی از آیه" لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيم" باشیم و متاسفانه نیستیم و هر روز در کنار ما افراد زیادی دچار غوایت شیطان شده و هدف خود را گم می کنند و سر از بیراهه هایی که نفس و شیطان و دنیا و مردم برای آنان ساخته اند، در می آورند و برخی از ما نیز ککمان نمی گزد و مشغول دنیا و زن و خانه و ماشین و ... خودمان هستیم و شدیم عین بقیه مردم و یا حتی بدتر از آنها در مسابقه دنیای ثروت و قدرت مشغول هستیم، بگویم

یا از مسئولیتی که 

بازدید : 54 نظرات (0)
همانگونه که می دانید سال آینده یکصدمین سال جنگ جهانی اول است و اگر نمی دانید بدانید که در جنگ جهانی اول بر اساس برخی اسناد  در اثر قحطی بزرگی که انگلیس پیش آورد و وبایی که شکل داد، نیمی از ایرانیان یعنی میلیونها ایرانی مردند و فجایعی اتفاق افتاد که هیچ گاه رو نشده و مطالبه نکرده ایم. باید دعاوی حقوقی شکل بگیرد و از دولت منتخب می خواهیم که این دعوا را در مجامع جهانی مطرح کند و هولوکاست واقعی در ایران شکل گرفت و مناسب است برخی طلاب به پژوهش در این رابطه بپردازند و حداقل در کرمان خودمان ببینیم صد سال پیش به سر نیاکان ما چه آمد و چه کردند و مردم با قحطی و وبا چه کردند؟ باید این موضوع را ما پیشنهاد دهیم تا شکل بگیرد و تعامل با غرب چگونه باید باشد؟ ما نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم. کنفرانسی در استان شکل بگیرد و روی این موضوع کار شود و مطالبه ملی بر سر انگلیس ایجاد شود و جنگ نرمی را با آنها شروع نماییم ان شاأ الله. به یاری شما دوستان
بازدید : 71 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (18)  ( استاد غلامحسین خالقی ) 

نمونه ای از کلام اعجاز گونه مولا ( خطبه 197 )

خلاصه مبحث قبل:
1- خدا چه قرآنی نازل کرده ؟
خدا بر پیغمبرش قرآنی نازل کرده که این صفات را داراست:1-نور2-سراج(چراغ) 3- دریا 4- منهاج ( شیوه وطریق زندگی)
5- شعاع 6- فرقان 7- تبیان 8- شفاء9-عزّ10-حق است در نتیجه 1/2این قرآن معدن احکام دین و وسط آن است .
2/2 –سرچشمه های علم ودریاهای آن است 3/2 –گلزارهای عدل و آبگیرهای آن است 4/2-و (اثافّی الاسلام و بنیانه ) سنگ های زیرین وزیر بنای اسلام و شالوده ای اسلام 5/2-(و اودیة الحقّ و غیطانه) و وادی های حق و محلّ مطمئن آن است.
ادامه:

بازدید : 51 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (17)  ( استاد غلامحسین خالقی ) 

نمونه هايي از كلام اعجاز گونه مولا (خطبه 197)

خداي بزرگ چه قرآني نازل كرده؟
«ثمّ انزل عليه الكتاب نوراً لا تطفأ مصابيحه و سراجاً لا يخبو توقّده و بحراً لا يدرك قعره و منهاجاً لا يضلّ نهجه و شعاعاً لا يظلم ضوؤه و فرقاناً لا يخمد برهانه و تبياناً لا تهدم اركانه و شفاءً لا تخشي اسقامه و عزاً لا تهزم انصاره و حقّاً لا تخذل اعوانه»

بازدید : 49 نظرات (0)
نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (16) (  استاد غلامحسین خالقی ) 
باز هم با هم در فهم بيشتر كلام مولا در خطبه 132 پيرامون قرآني شدن مؤمن
«كتاب الله تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به و ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه علي بعض ، با كتاب خدا مي بينيد و با كتاب خدا سخن مي گوئيد و بعضش به بعض ديگر سخن مي گويد و بعض آن بر بعض ديگر شاهد است»
در قرآن همه چيز ذكر شده و چيزي فروگذار نشده: «ما فرّطنا في الكتاب من شيء ، ما در اين كتاب چيزي فروگذار نكرديم» پس كسي كه به قرآن بنگرد بينا شود و چون بينا شود هر شيء را آنگونه كه هست مي بيند. و هر كه به قرآن خوب گوش فرا دهد شنوا گردد و چون شنوا شود ماهيّت شنيده ها را دريابد كه حقّ است يا باطل. از ضمير پاك بلند شده و يا از ضمير آلوده. ريشه اين سخن چيست و بازتاب آن تا كجاست. به اين آيات بنگر: «تري كثيراً منهم يتولّون الّذين كفروا لبئس ما قدّمت لهم انفسهم ان سخط الله عليهم و في العذاب هم خالدون (مائده 8) مي بيني كه بسياري از آنان (بني اسرائيل و يا يهود اين امّت) ولايت كساني را كه كافر شده اند بعهده دارند، بد چيزي جان هاي آنان براي آنان پيش فرستاده (آنچه پيش فرستاده اند) خشم خدا بر آنان است و در عذاب جاويدانند» آن كس كه قرآني است و دنباله رو رسول خدا (ص) اينچنين مي بيند آنانكه يافته ي علمي دارند و اهل قرآنند.
آنكه يافته ي علمي دارد و با تجربه ي علميش نگاهي خاص به گوشه هايي از اين دنياي پراسرار دارد هر گاه با قرآن مأنوس گردد بيند كه هر چه يافته ، در قرآن است.
«الم تر انّ الله يزجي سحاباً ثمّ يؤلّف بينه ثمّ يجعله ركاماً فتري الودق يخرج من خلاله (نور 43) آيا نمي بيني كه خدا ابري را به آرامي مي راند سپس بين آن پيوند ايجاد مي كند سپس آن را متراكم ميگرداند پس مي بيني باران را كه از درونش بيرون مي ريزد»
همين امر براي دانشمندي پيش آمد. پس از سالها تحليل و جستجوي علمي در كشفيات جديد كيفيت نزول باران، خود گفت وقتي كه مشغول مطالعه ي قرآن شدم ديدم قرآن بطرز عجيبي در اين باره سخن مي گويد كه كاملاً با يافته هاي علمي مطابقت دارد.
حال وقتي كه شبيه به اين انسان با قرآن مأنوس شود از طريق قرآن به چيزي مي رسد كه از طريق تجربه ي علمي رسيده، يعني اينجا يافته هايش علم است و نه تجربي علم.

بازدید : 53 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (15) (  استاد غلامحسین خالقی )

« و تعلّموا القران فإنّه احسن الحديث و تفقّهوا فيه فإنّه ربيع القلوب و استشفوا بنوره فإنّه شفاء الصّدور و احسنوا تلاوته فإنّه انفع القصص » (خطبه 110 نهج البلاغه) و قرآن را ياد گيريد پس همانا آن نيكوترين سخن است و درفهم قرآن غور كنيد پس همانا آن بهار دلهاست و به نور قرآن شفا گيريد پس همانا آن شفاي سينه هاست و تلاوتش را نيكو گردانيد پس همانا آن سودمند ترين داستان هاست.

بازدید : 72 نظرات (0)


  باز هم با شما در باره فرمایش مولا در خطبه 132 پیرامون عظمت قرآن

«کتاب الله ........ و ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه ببعض»
کتاب خدا ........ و بعضش به کمک بعضی سخن می گوید و بعض آن شاهد بر بعضی است.
«اللهُ نزّل احسن الحدیث کتاباً متشابهاً مثانی تقشعرّ منه جلود الّذین یخشون ربّهم ثمّ تلینُ جلودهم و قلوبهم الی ذکر الله ...» (زمر 23)

بازدید : 68 نظرات (0)
« توحید پروردگار » « الحمد لله الّذی لا تدرکه الشّواهد و لا تحویه المشاهد و لا تراه النّواظر و لا تحجبه السّواتر ، الدّال علی قدمه بحدوث خلقه و بحدوث خلقه علی وجوده »
حمد و سپاس مر خدایی را که گواهان او را ادراک نکنند و جلوه گرگاهها (مکان های تجلّی آثار توحید) او را در برنگیرند و نظاره گران او را نبینند و پوشنده ها او را از خلق پوشیده ندارند. آنکه حدوث خلقش راه دالّ (نشانه گر) قدمش و حدوث خلقش را دالّ بر وجود خویش قرار داده. (خطبه 185)

بازدید : 72 نظرات (0)
  « کتاب الله تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به و ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعض » « انّهُ لقول فصلٌ و ما هو بالهزل » (طارق)
همانا آن سخنی است که قیچی می کند (سخن نهائی است که به نزاع بشر خاتمه می دهد) و آن یاوه و بیخود نیست.
« و قالوا سمعنا و اطعنا غفرانک »
و گفتند شنیدیم و اطاعت کردیم راه آمرزشت.
شرح سخن:

بازدید : 53 نظرات (0)
قرآن در نگاه مولا (خطبه 132) « كتاب الله تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به و ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه علي بعض لا يختلف في الله و لا يخالف بصاحبه عن الله »
كتاب خدا با آن مي بينيد و با آن سخن مي گوئيد و با آن مي شنويد و بعض آن به بعض ديگر سخن مي گويد و بعض آن بر بعضي شاهد مي شود، در باره ي خدا سخن مختلف (متناقض – ضد يكديگر) ندارد و صاحبش را در جهت خلاف خدا قرار نمي دهد.
« قد جاءكم بصائر من ربّكم فمن ابصر فلنفسه و من عمي فعليها »
(انعام 104)
يقيناً بصيرت هايي از پروردگارتان شما را آمده پس هر كه بينا باشد پس بينائيش به نفع اوست و هر كه كور باشد پس بر ضرر خودش مي باشد.

بازدید : 60 نظرات (0)


  خطبه 132 از نهج عبده:

«كلام الله تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به»
كلام خدا، با آن مي بينيد و با آن سخن مي گوئيد و با آن مي شنويد.
با تدبّر در اين كلام اعجازي ِ بي مانند اسطوره ي زيبايي او كه عِدل قرآن است و خود، قرآن ناطق. كه خود فرمود: «انا كلام الله النّاطق» من قرآن گوياي خدا هستم و نِعم ما قال و چه خوب و زيبا فرمود.
حال اين كلامي است كه هيچ محدوديّت در اتّساع و گستردگي نگاهش، زاويه ي ديدش نيست. زيرا كه او وليّ

بازدید : 60 نظرات (0)


نهج البلاغه خطبه 132 از نهج عبده:

«و كتابُ الله بين اظهركم ناطقٌ لا يعيي لسانه و بيتٌ لا تهدم اركانه و عزٌّ لا تهزم اعوانه»
و كتاب خدا در برابر پشت هاي شماست گوينده اي است كه زبانش عاجز نيست و خانه ايست كه اركانش فرو نمي ريزد و عزّتي است كه يارانش شكست نمي خورند.
ريشه هاي قرآني
كلام مولا كه در بخش اول فرموده اند: «و كتاب الله بين اظهركم» اقتباس نوراني از اين دو آيه قرآن است.

بازدید : 65 نظرات (0)
 «و انّ القران ظاهره انيقٌ و باطنه عميقٌ ، لا تفني عجائبه و لا تنقضي غرائبه و لا تُكشف الظّلمات الاّ بهِ » خطبه 18
(و همانا قرآن ظاهرش نيكوي عجب آور است و باطن و درونش ژرف، شگفتي هايش هرگز فاني و نيست نمي شود و مطالب غريبه ، تازه هايي كه تاكنون به گوش نرسيده به پايان نمي رسد و تاريكي ها برطرف نشود مگر به آن.
شرح:
شگفتا كه عدل قرآن علي تير كلامش زيبا و باطنش عميق و عجائبش و غرائبش بي پايان.

بازدید : 50 نظرات (0)


قرآن در نگاه مولا (بخش دوم)

نهج البلاغه خطبه 132 از نهج عبده :
« و كِتابُ الله بَينَ اَظهُرِكم ناطِقُ لاَ يعيي لِسانُهُ وَ بَيتُ لا تهدَمُ اَركانُهُ ، وعِزّ لا تُهزَمُ اعوانه »
و كتاب خدا در برابر پشت هاي شما ست گوينده اي است كه زبانش عاجز نيست و خانه ايست كه اركانش فرو نمي ريزد و عزتيست كه يارانش شكست نمي خورند.
ريشه هاي قرآني كلام مولا كه در بخش اول فرموده اند:

بازدید : 117 نظرات (0)
 نهج البلاغه خطبه 153 از نهج حدیدی و 151 از عبره
«و انّما الائمّة قوامُ الله علی خلقه و عرفاءه علی عباده و لا یدخل الجنّة الاّ من عرفهم و عرفوه و لا یدخل النّار الاّ من انکرهم و انکروه»
و اینها ائمه هستند که قیّم های خدا بر خلقش و جلوداران ، پیشاهنگان بر بندگانش می باشند و داخل بهشت نمی شود مگر کسی که آنان را بشناسد و آنان او را بشناسند و داخل آتش نمی شود مگر کسی که آنان را نشناسد و آنان او را نشناسند.

بازدید : 47 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه (هنگام دفن حضرت زهرا(س) - بخش چهارم) (  استاد غلامحسین خالقی ) 

« و السّلام عليكما سلام مودّع لا قالٍ و لا سَئمٍ فان انصرف فلا عن ملالةٍ و ان اُقم فلا عن سوء ظنٍّ بما وعدالله الصّابرين»
و سلام بر شما دو نفر (حضرت رسول و حضرت زهرا صلي الله عليهما و آلهما) سلام خداحافظي كننده اي كه نه خشمگين است و نه ملول و دلتنگ، پس اگر برگردم ، پس آن ناشي از دلتنگي و خستگي نيست و اگر بر سر قبر اقامه ي عزا كنم، پس ناشي از بدگماني به آنچه كه خدا به صابرين وعده داده نيست.
ريشه هاي قرآني:
الف) «انّ الله و ملائكته يصلّون علي النّبيّ يا ايّها الّذين امنوا صلّو عليه و سلّموا تسليماً (سوره احزاب) همانا خدا و

بازدید : 59 نظرات (0)
«هذا و لم يطل العهد و لم يخل منك الذّكر»
اين همه مصيبت ها كه بر سر دخترت آمد در حالي است كه عهد به درازا نكشيده و ذكر و ياد از تو خالي نگشته.
و اين سخن همانند كوله باري است كه پشت هر شيعه ي محبّ را مي شكند. اين بي حرمتي ها ناشي از قساوت دل هاست و قساوت هم زماني عدّه اي را فرا مي گيرد كه مهلت و مدّت و به تعبير قرآنيش اَمَد بر آنان طولاني شود. مثل عصر ما كه عصر غيبت مولايمان حضرت مهدي (ع‍ج) است : «و لا يكونوا كالّذين طال عليهم الامد فقست قلوبهم ، و نباشند مؤمنان مانند كساني كه اَمَد و مهلت و مدّت بر آنان طولاني گشت پس قساوت دلهاي آنها را فرا گرفت.»
و اين مسلمانان صدر اسلام نه تنها به بليّه طولاني شدن اَمَد مبتلا نشده بودند بلكه حتّي مبتلاي به طول عهد نشده بودند كه آنچه را رسول خدا (ص) در باره ي حضرت زهرا (س) فرموده بودند فراموش كنند، بلكه عهد قريب بود و هنوز زخم مصيبت فراق رسول خدا بهم نيامده بود. «و لم يخل منك الذّكر ، و ذكر از شما خالي نشده بود.» ذكر گويا ساحت و ميداني است كه اين ميدان هنوز از حضرت خالي نگشته بود و چنان حضرت در اين ساحت و ميدان حضور داشتند. فانّا لله و انّا اليه راجعون
به نقل از سایت بشری

بازدید : 64 نظرات (0)

 « امّا حزني فسرمدٌ و امّا ليلي فمسهّدٌ حتّي يختار الله لي دار المقامة الّتي انت بها مقيمٌ و ستنبّئك ابنتك بتضافر امّتك علي هضمها فأحفها السّؤال و استخبرها الحال (فكم من غليلٍ معتلج بصدرها لم تجد الي بثِّه سبيلاً و سيقول و يحكم الله و هو خير الحاكمين)»
اما اندوهم پس هميشگي است و اما شبم پس بيداري است تا خدا برايم برگزيند آن سراي پابرجايي كه شما در

بازدید : 39 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه (هنگام دفن حضرت زهرا(س) - بخش اول) (  استاد غلامحسین خالقی ) 

كلام شريف : «السلام عليك يا رسول الله عنّي و عن ابنتك النّازلة في جوارك و السّريعة اللّحاق بك قَلَّ يا رسول الله عن ضفيّتك صبري و رقّ عنها تجلّدي الاّ اَنَّ لي في التأسّي بعظيم فرقتك و فادح مصيبتك موضع تعزّ فلقد وسّدتك في ملحودة قبرك و فاضت بين نحري و صدري نفسك – فانّا لله و انّا اليه راجعون- فلقد استرجعت الوديعة و اخذت الرَّهينة !»

سلام بر شما اي فرستاده ي خدا از جانب من و از سوي دخترت كه در كنار تو فرود آمده و زود به تو ملحق شد. اي فرستاده خدا از براي دخترت صبرم كم گرديده و از برايش پوستم نازك گشته (قدرت تحمل مصيبتش را از دست داده = اين پوست قدرت تحمل اين مصيبت را ندارد) مگر اينكه براي من در الگوگيري از بزرگي فراقت و سنگيني مصيبتت جاي دلداري است. پس خودم بالشت سرت را در لحد قبرت نهادم و بين گلوگاهم و سينه ات نَفَست (روحت) پرواز نمود. پس ما مال خدائيم و ما به سوي او بازگشت مي نمائيم. پس به اين وديعة فرمان بازگشت صادر شد و آنچه كه به گرو داده شده بود پس گرفته شد.

بازدید : 67 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم
عن مولانا امیر المومنین فی نهج البلاغه : ... انّما یَجمعُ النّاسَ الرّضا و السُّخطُ و انّما عَقَرَ ناقهَ ثمودَ رَجلٌ واحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللهُ بِالعَذابِ لَمّا عَمُّوهُ بالرِّضا : ... خشنودی و خشم ، سبب جمع شدنِ مردم با یکدیگر خواهد شد ، چنانچه ناقه ی ثمود را یک نفر، دست و پا برید ولی عذاب الهی همه ی قوم ثمود را در برگرفت زیرا به کار آن شخص رضایت داشتند ( گروه کثیری ساکت بودند و بی تفاوت ) - ( خطبه ی 201 ) : .
آنچه در ذیل بدان پرداخته شده است مطالبی است که مطرح شدنش از سوی آشنایان به مسائلِ دین و

بازدید : 387 نظرات (0)

*آنچه در مسیر تکامل و همچنین در جادّه ی بسوی قیامت لازم و ضروری است *
امیرمؤمنان ( ع ) در نامه ی 31 نهج البلاغه خطاب به فرزندش امام مجتبی ( ع ) میفرماید : وَاعلَم یا بُنَیَّ اَنَّ اَمامَکَ طَریقاً ذا مَسافَهٍ بَعیدَهٍ وَ مَشَقَّهٍ شَدیدَهٍ وَ اَنَّکَ لا غِنَی بِکَ فِیهِ عَن حُسنِ الاِرتِیادِ وَ قَدرِ بَلاغِکَ مِنَ الزّادِ مَعَ خِفَّهِ الظَّهرِ ، در این سخنِ زیبا و بلند امیرمؤمنان فرزندِ خود را چنین توصیه میکند که در پیش رویش راهیست که مسافتی دوردست دارد و دشواریهایش طاقت فرسا میباشد و در آن راه از چند امر بی نیازی نیست که عبارتست از :

درباره ما
سلام و خوش آمد به همه دوستان. / این وبگاه محل تجمع و تبادل نظر طلاب عزیز استان کرمان است./ امیدوارم با حضور خودتون و فعالیت در آن و تبادل نظرات، پویایی حوزه علمیه استان کرمان را نشان دهیم و ان شاء الله با گرد آمدن در اینجا و ارائه مطالب در پیشرفت هم کمک بدهیم./ خوشحال میشم عضو بشید و نظر بدهید. البته توی عضویت اگر جزو دانش آموختگان هستید، محل کار و شهرستانتان را یادآور شوید./ در ضمن دوستانی هم که وبلاگ یا سایت دارند، برای ما آدرسشو بفرستن تا لینک بذاریم. لینک سایت رو هم توی سایت و وبلاگ هاتون بذارید./ البته همین جا از تمام افراد دیگری که می خواهند عضو شوند، عذرخواهی می کنم. این وبگاه فقط مخصوص طلاب کرمان است و با کمال معذرت از پذیرش دیگران به عنوان عضو معذور هستیم./ توجه: این سایت هیچ گونه ارتباطی با نهاد رسمی مدیریت حوزه و مدارس علمیه نداشته و راه اندازی آن ناشی از دغدغه فردی حقیر و کمک برخی دوستان می باشد. فعلا در انجمن سایت بخش تفسیر و علوم قرآن و مهارت های بیان تفسیر فعال است و مطالب نو در آن می باشد./ با تشکر مدیریت سایت/
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر موافق باز شدن چنین سایتی برای طلاب هستید؟
    چقدر حاضر به همکاری با این سایت هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 178
  • بازدید سال : 2,505
  • بازدید کلی : 26,548