بسم الله الرحمن الرحیم
عَن الاِمامِ السَّجّادِ علیه السّلامُ : طاعَهُ وُلاهِ الاَمرِ تَمامُ العِزِّ ( بحارالانوار ج 78 ص 141 )
امام سجّاد علیه السلام میفرماید : پیروی از وُلات امر( کسانی که حق ولایت دارند و خداوند آنها را سرپرست مردم قرار داده است ) تمام عزّت است .
در ذیل این روایت ذکر مطالبی لازم و ضروری است :
1) عزّت کامل و تمام ،
سم الله الرحمن الرحیم
عَن الاِمامِ السَّجّادِ علیه السّلامُ : طاعَهُ وُلاهِ الاَمرِ تَمامُ العِزِّ ( بحارالانوار ج 78 ص 141 )
امام سجّاد علیه السلام میفرماید : پیروی از وُلات امر( کسانی که حق ولایت دارند و خداوند آنها را سرپرست مردم قرار داده است ) تمام عزّت است .
در ذیل این روایت ذکر مطالبی لازم و ضروری است :
1) عزّت کامل و تمام ، برای امّت اسلامی و مسلمانان در گرو پیروی و اطاعتشان از ولایت است و هرچه این اطاعت پررنگ تر شود ، عزّت جامعه ی اسلامی بیشتر خواهد شد ، و در صورتیکه گروهی درصدد خدشه وارد کردن به آن برآیند ، در واقع تیشه بر ریشه ی درختِ عزّت جامعه ی اسلامی زده اند .
2) چنانچه در آیه ی ( اَطِیعُوااللهَ وَ اَظِیعُواالرَّسُولَ وَ اُولِی الاَمرِ مِنکُم ) آمده است اطاعت از خدا و رسول خدا و اولوالامر واجب است و منظور از اولوالامر ، امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین است و در زمان غیبت ، کسانی که از سوی امام زمان اذن ولایت داده شده اند و آنها عبارتند از نایبان خاص در زمان غیبت صغری و نایبان عام در زمان غیبت کبری که خویشتندارند و حافظ و نگهبان دینِ خدایند و مطیع امر مولای خود یعنی امام زمانند و مخالف با هوا و هوس خود میباشند ، البته در طول زمان غیبت کبری ، برطبق شرایط خاص ، هر کدام از مراجع عظام تقلید ولایت خود را بر جامعه ی اسلامی و مسلمانان بروز داده اند و حال که به لطف الهی و قیام ملّت و هدایتهای امام راحل و از خود گذشتگی های ایثارگران و شهداء ، حکومت در دست عالمان دین قرار گرفته است ، امر ولایت آشکارتر و نمایانتر گردیده است ، که برکاتش در طول سالیان گذشته بر کسی پوشیده نیست و البته اقتضای عقل است که در حکومت اسلامی ، از بین کسانی که اهلیت فتوا را دارا هستند ، شخصی که عارف به اوضاع و شرایط جهان امروز و حربه های دشمنان است و آگاه از همه ی جریانهای سیاسی میباشد و بصیرتی فوق العاده دارد ، این امر خطیر را بعهده گرفته و سُکّاندار کشتیِ جامعه ی اسلامی در بینِ اینهمه امواج و طوفانها باشد و الحمدلله در این سالیان گذشته ، به بهترین وجه ممکن ، درخششِ خورشید ولایت تاریکیها را کنار زده است و جامعه را هدایت نموده است .
3) شاید برخی چنین توهم نمایند که وُلات امر فقط امامان معصومند و بس ، که در جوابشان باید گفت در این صورت ، ذکر واژه ی ( الائمّه ) یا ( اهل البیت ) کافی می بود ، یعنی امام معصوم می فرمود : طاعَهُ الاَئِمَّه تَمامُ العِزِّ یا طاعَهُ اَهلِ البیتِ تَمامُ العِزِّ در حالیکه فرموده است : طاعَهُ وُلاهِ الامرِ تَمامُ العِزِّ یعنی واژه ی وُلاتِ امر در این روایت و واژه ی اولواالامر در آن آیه ی شریفه موضوعیّت دارد تا اینکه بیان دارنده ی ولایتِ ولیّ فقیه در زمانِ غیبت کبری شود .
4) نکته ی دیگر اینکه بحث ولایت پذیری ، صرفِ اعتقاد و تنها در دایره ی اعتقادی نیست ، بلکه در عمل است . برخی در گفتار خود را معتقد به مساله ی ولایت فقیه می دانند و در عمل التزامی نشان نمی دهند ، در حالیکه عزّتِ جامعه ی اسلامی و مسلمانان در گرو پیروی از ولایت فقیه است ، یعنی در عمل باید آن اطاعت را از خود بروز داد و آن هم در تمام جوانب ، نه فقط در یک بُعد ، بنابر این علاوه بر شعار تبعیت از ولایت فقیه ، باید در عمل ، آن التزام را نشان دهیم و دیگران را نیز به سوی این اصلِ اساسی با منطق و زبان درست فرا بخوانیم