loading...
لباب؛ طلاب کرمان
آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 51 نظرات (0)

نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (17)  ( استاد غلامحسین خالقی ) 

نمونه هايي از كلام اعجاز گونه مولا (خطبه 197)

خداي بزرگ چه قرآني نازل كرده؟
«ثمّ انزل عليه الكتاب نوراً لا تطفأ مصابيحه و سراجاً لا يخبو توقّده و بحراً لا يدرك قعره و منهاجاً لا يضلّ نهجه و شعاعاً لا يظلم ضوؤه و فرقاناً لا يخمد برهانه و تبياناً لا تهدم اركانه و شفاءً لا تخشي اسقامه و عزاً لا تهزم انصاره و حقّاً لا تخذل اعوانه»

سپس خدا بر او كتابي نازل كرد. نوري كه چراغ هايش خاموش نمي شود. و چراغي كه شعله هايش فرو نمي نشيند. و دريايي كه هرگز به قعر آن نرسند. و راهي كه شيوه ي آن گمراه نمي كند. و شعاعي كه پرتوش تاريك نشود. و فرقاني كه برهانش خاموش نمي شود. و بيانگري كه ستونهايش نريزد. و شفايي كه از بيماريهايش ترسيده نشود. و عزّتي كه يارانش شكست نخورند. و حقّي كه يارانش خوار نگردند.

كلمات نور، سراج، فرقان، تبيان و شفا همه واژه هاي قرآني هستند و همچنين حقّ: «و قل جاء الحقّ» بگو حقّ آمد. و عزّ كلمه ايست كه مي تواند برگردان ذكر در اين آيه از قرآن باشد: «انزلنا اليكم كتاباً فيه ذكركم» به سوي شما كتابي نازل كرديم كه در آن ذكر شماست. بعضي گويند ذكر در اينجا به معناي مايه شرافت است پس عزّ همان نتيجه و محصول ذكر در اين آيه است.
كلام سيّدالمكرّم الخوئي المعظم در شرح اين قسمت از خطبه:
محقق مذكور در بحث فضل قرآني پس از آنكه كلام جامع مولا را تا جمله ي : «و حكماً لمن قضي» مي آورد گويد:
و اين خطبه ي شريفه متعرّض بسياري از امور مهمّه اي شده كه تسلّط علمي بر آن و تدبّر در معانيش واجب است. پس قول او (يعني امام عليه السلام) «لا يخبو توقده» (شعله كشيش به شعله وزيرش خاموش نشود) اين سخنش و بسياري از جملات اين خطبه اراده نموده اند كه قرآن معانيش به نهايت نرسد و همانا آن باطراوت تازه است تا روز قيامت. پس گاهي آيه اي در موردي يا شخصي يا در باره ي قومي نازل مي شود و لاكن آن اختصاص به آن مورد يا آن شخص يا آن قوم ندارد پس آن در معنا عامّ گسترده است.
و به تحقيق عيّاشي به اسنادش (سندي كه آورده) از ابي جعفر -يعني امام باقر عليه السلام- در باره ي قول خداي برتر روايت كرده:
«و لكلّ قومٍ هادٍ» (رعد 8) و براي هر قومي راهنمايي است.
«علي : الهادي و ما الهادي» علي راهنماست و از ماست راهنما.
(راوي گويد) پس گفتم پس شما فدايت گرديم «الهادي» (راهنما) هستيد. فرمود: راست گفتي همانا قرآن زنده است و نمي ميرد. آيه زنده است و نمي ميرد. پس اگر آيه هر گاه نازل شود در باره ي اقوام و آن اقوام بميرند و آيه هم بميرد، هر آينه همه ي قرآن مي ميرد و لاكن آيه ي قرآن در باقي مانده ها جاري است، همانگونه كه در باره ي گذشتگان جاري است.
و از ابي عبدالله -يعني امام صادق عليه السلام- است:
«انّ القران حيّ لم يمت و انّه يجري كما يجري اللّيل و النّهار و كما تجري الشّمس و القمر و يجري علي اخرنا كما يجري علي اوّلنا»
همانا قرآن زنده است نمرده است و همانا آن جاري مي شود همانگونه كه شب و روز جاري است و همانگونه كه خورشيد و ماه جريان دارد و جاري مي شود بر آخر ما همانگونه كه بر اوّل ما جاري مي شود.
سپس به تفسير بقيه ي عبارات امام مي پردازند: «و منهاجاً لا يضلّ نهجه» راهي كه گمراه نمي كند. (امام) به آن اراده مي كند كه قرآن راهي است كه رهرواش را گمراه نمي كند پس خداي برتر آن را هدايت براي خلقش نازل كرده، پس قرآن نگهدار پيروانش از گمراهي است. (نقل به معني)
«و تبياناً لا تهدم اركانه» روشنگري است كه ستونهايش از بين نمي رود.
در مراد از اين دو جمله يكي از دو محتمل است.
اوّل اينكه اركان قرآن (ستونهاي آن) در معارف و تعاليمش و جميع آنچه كه در قرآن از حقايق است همگي محكم اند. تضعضع و نابودي را نمي پذيرند.
دوّم آنكه همانا قرآن با الفاظش به آن خلل و نقصان راه نمي يابد. پس در آن اشاره اي به حفظ قرآن از تحريف است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام و خوش آمد به همه دوستان. / این وبگاه محل تجمع و تبادل نظر طلاب عزیز استان کرمان است./ امیدوارم با حضور خودتون و فعالیت در آن و تبادل نظرات، پویایی حوزه علمیه استان کرمان را نشان دهیم و ان شاء الله با گرد آمدن در اینجا و ارائه مطالب در پیشرفت هم کمک بدهیم./ خوشحال میشم عضو بشید و نظر بدهید. البته توی عضویت اگر جزو دانش آموختگان هستید، محل کار و شهرستانتان را یادآور شوید./ در ضمن دوستانی هم که وبلاگ یا سایت دارند، برای ما آدرسشو بفرستن تا لینک بذاریم. لینک سایت رو هم توی سایت و وبلاگ هاتون بذارید./ البته همین جا از تمام افراد دیگری که می خواهند عضو شوند، عذرخواهی می کنم. این وبگاه فقط مخصوص طلاب کرمان است و با کمال معذرت از پذیرش دیگران به عنوان عضو معذور هستیم./ توجه: این سایت هیچ گونه ارتباطی با نهاد رسمی مدیریت حوزه و مدارس علمیه نداشته و راه اندازی آن ناشی از دغدغه فردی حقیر و کمک برخی دوستان می باشد. فعلا در انجمن سایت بخش تفسیر و علوم قرآن و مهارت های بیان تفسیر فعال است و مطالب نو در آن می باشد./ با تشکر مدیریت سایت/
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر موافق باز شدن چنین سایتی برای طلاب هستید؟
    چقدر حاضر به همکاری با این سایت هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 101
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 215
  • بازدید ماه : 608
  • بازدید سال : 2,935
  • بازدید کلی : 26,978