loading...
لباب؛ طلاب کرمان
آخرین ارسال های انجمن
ekhbat بازدید : 49 نظرات (2)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

بحث بر سر این موضوع بود که انسان چگونه می تواند مسیر حق را بشناسد.

در این باره تصمیم گرفتیم قدری قلم بر صفحه بلغزانیم و به اندازه دانسته هایمان بنویسیم که چند سطری می شود و اگر قرار بود به اندازه ندانسته هایمان از انسان و غیر انسان بنویسیم چند صد من مثنوی که هیچ...میلیون ها کتاب خانه می شد به تعداد علم الهی که غیرقابل شمارش است.

برای شناخت مسیر انسان باید اول انسان را شناخت.

وقتی به انسان می نگریم آنچه که مشهود است و همه بدان معترف هستند بی نهایت بودن انسان است.

آیا انسانی با قوه بی نهایت،با آنچه که محدود به مادیات و عالم دنیاست ارضا می شود...؟

و همین است راز بی نهایت بودن انسان،که هر چه بیشتر به او می دهند بیشتری را طلب می کند.

انسانی که خانه دارد،ماشین طلب می کند،خانه ای بزرگتر،چندین خانه و..حتی اگر شهری به نام او شود،در پی رسیدن به شهرهای بیشتر باز می کوشد و همین از شوق به کشور گشایی پادشاهان پرده بر میدارد..راز بی نهایت طلبی انسان.

و همین انسانی که به شهرها و کشورها سلطه پیدا کرده است باز خود را راضی نمی یابد...

و همه اینها مصادیقی است تا به ثابت کند بی نهایت بودن انسان را.

انسان بی نهایت با محدود ارضا نمی شود...

بی نهایت طلبی در انسان فقط با رسیدن به بی نهایت ارضا می شود و آیا بی نهایت در این دنیا خلاصه می شود؟

این دنیا که محدود است به رنگ و شکل و سطح و...

اگر این انسان برای این دنیا آفریده شده بود چرا باید به او عقل داده می شد..آیا غریزه یک حیوان برای زندگی در این دنیا کفایتش نمی کرد؟؟؟

حیوانات هم میخورند و می آشامند،درحالیکه عقلی ندارند،اختیاری ندارند...

حیوانات محدود به دنیا هستند در حالیکه اختیار واراده ندارند.

آیا اینکه ما اینها را دارا هستیم پرده از طولانی بودن مسیر بر نمی دارد؟

به جنین بنگر...او در شکم مادر از یک لوله تغذیه می کند و اموراتش می گذرد.

چه نیازی به چشم داشت،چه احتیاجی به گوش و...داشت؟

اگر میخواست همیشه در شکم بماند و اگر محدود به رحم مادر بود،چرا برای او گوش و هوش گذارده اند؟

این امکانات نشان می دهد که او برای دنیای دیگری است و محدود به شکم مادر نمی باشد.

و حال آیا انسانی که عقل دارد،فکر دارد،اراده دارد،اختیار دارد،محدود به دنیایی است که زنبور هم بدون اینها می تواند در آن بماند و بهتر هم بگذراند اموراتش را.

پاسخ روشن است...این انسان راهی بس عظیم و طویل دارد.

حال سوال اینجاست..این انسان بخواهد راه خود را از میان هزاران بیراهه بیابد چگونه عمل کند؟

آیا عقل راهنمای خوبی است؟؟

آری عقل راهنمای خوبی است اما کافی نیست.

عقل انسان کلیاتی می یابد که در محدوده تجربه اوست.حس های پنج گانه او محسوساتی را می یابد که آنها را درک کرده و عقل برای این محسوسات قواعدی کلی می سازد.

اما راهی که تا به حال آن ادامه آن را که آن سوی دنیاست ندیده است،حس نکرده است،و با عقل نتوانسته برای آن قاعده ای بسازد را می تواند با عقل و حس بیابد؟؟

و باز جواب کاملا روشن است.

هرگز...انسانی که فقط محدوده دنیا را دیده(حس) و درک کرده(عقل) نمی تواند به فراتر از دنیا دست یازد.

پس در این فصل نداری چه باید کرد؟؟

در این قحطی و حیرت زدگی چه باید کرد؟

در این بیابان بلا که پر است از بیراهه هایی که نه تنها ما را به هدف نزدیک نمی کند که دور می سازد به کدامین راهنما چنگ زنیم؟

در این تحیر و سرگردانی که نه مشک عقل مرا سیراب می کند و نه باریکه حس چه باید کرد.

اینجاست که انسان درک می کند نیازی شدید را..نیازی به مراتب بالاتر از نیاز به آب و خوراک و پوشاک.

اینجاست که می فهمد بیچاره است و می فهمد عاجز است.می فهمد فقیر است و جهل دارد.

اینجاست که می یابد وجود راهنمایی ضرورت دارد.

اما کدامین راهنما؟؟؟

اگر ما به این رسیده باشیم که خدا ما را خلق کرده است و این خدا بی هدف نمی آفریند و برای رسیدن به هدفش کمک حالی برای بندگانش می گذارد،خوب می فهمیم در این وانفسا باز هم او ما را تنها نمی گذارد..که اگر بگذارد دیگر خدا نیست،دیگرحکیم نیست و...

اما خدا باید راهنمایش را انتخاب کند.

کسی که بتواند هم با خلق رابطه برقرار کند و هم با خالق.

پیام خالق را گرفته و به خلق برساند و چه کسی بهتر از خود انسان.

چرا که مخلوقی جز او نمی تواند ..انسان است که رابطه دو سویه خالق و خلق را برقرار سازد.

فرشته و جن هر دو در یک سو لنگ میزنند.

این انسان که برگزیده می شود باید مجهز به صفاتی گردد که ره نمایی کند نه گمراهی.

1-بایدخود از تمامی راه ها و بیراهه ها آگاه باشد.

2-نباید گمراه گردد یا فراموش کند و دچار خطا و نسیان شود.

اینگونه انسانی را ما معصوم خطاب می کنیم.

عصمت یعنی آگاهی و دور بودن از خطا و نسیان و...

راهمای معصوم به ما جهت دهی می کند.

برنامه ای راهبردی و کلی ارائه می دهد.

همانند دیده بانی که در جنگ گرا می دهد و رزمنده با گرای دیده بان ضربه میزند،می جنگد و پیش می رود.

راهنما گرا می دهد و اینجاست که عقل گرای معصوم را آنالیز کرده و پیروی می کند.

و اگر از معصوم شنید نه آنکه بیند باز به عقل رجوع می دهد،مخالف با عقلش نبود تبعیت می کند.

این مسیر بلند حق است.

اینگونه انسانی که میخواهد به بی نهایت برسد می فهمد نیاز مبرم و شدید به راهنما و وحی را.

می فهمد که حتی بدون آب و خوراک بماند بهتر از آن است که از وحی دور بماند که زندگانی دور از وحی زندگانی حیوانی است و انسان بمیرد بهتر از آن است که حیوان بماند و امکانات(عقل و اراده و اختیار و...)را به باد فنا دهد و آخر سر دست خالی و خسارت زده برگردد به سوی معبود.

این مسیر و راهی است که یک سوی آن به بی نهایت لا مکان و بدون زمان می رسد و هدف در این راه همان بی نهایت است و آن همان خالقی است که در اضطرار به وحی و راهنمایی انسان را به حال خود رها نمی کند.

و این انسان هدفش خداست و حتی به بهشت هم برود باز راضی نمی ماند که بهشت منزل گاه اوست نه هدف او.

 

 پ ن:

سعی شد در این مقاله که در جای جای آن می شد از روایات نورانی و مبارک حضرات معصومین و از آیات شریف قرآنی استفاده کرد،بیشتر سمت و سویی با حضوریات انسان داشته باشد.

(برگرفته از تفکر استاد علی صفائی"عین-صاد")


وفقکم الله و ایانا

khaksarkalati بازدید : 331 نظرات (2)

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام

دوستان زیادی از من می پرسند چرا دانشگاه را رها کرده ای و اومدی حوزه و چرا پشت به این همه نعمت هایی که بهت رو کرده کردی. آخه آدم عاقل دکتراشو ول می کنه بیاد حوزه؟ در پاسخ به این دوستان یک جواب کوتاه دارم که دوستان را به خواندن آن دعوت می کنم.


بی شک همه ما به دنبال رشد و حرکت و پیشرفت در تمامی ابعاد هستیم و تمام تلاش ما در دستیابی به کامیابی در بهترین شکل ممکن آن است. شاید بتوان ادعا کرد نخستین گام در مسیر زندگی انسان درک همین ضرورت حرکت و رشد است. این که انسان بفهمد که نباید به این وضعیت کنونی خود راضی باشد و لحظه لحظه زندگی اش رشد و پیشرفت باشد .
این اولین چیزی است که انسان باید به درک آن برسد و این امر محقق نمی شود مگر با کسب شناخت و علم در چند حوزه و گستره از وجود خود و عالم پیرامونش.

بازدید : 90 نظرات (0)
مقدمه
ارتباط و اظهار ارادت به ساحت پاک امام حسین(علیه السلام) به گونه های مختلف در قالب عزاداری(سینه زنی و زنجیرزنی) یا ذکر فضائل(به نحوسخنرانی) یا ذکر مصائب (به نحو روضه خوانی وشبیه خوانی) یا زیارت آن بزرگوارازراه دور و نزدیک که از مصادیق مودت به آن امام شهید می باشد.حال بحث ما در زیارت عاشورا است و اینکه فلسفه تکرار سلام ها در این زیارت چیست؟ با اینکه بیش یکبار سلام کردن در عرف رسم نیست و اگرصورت گیرد موجب سرزنش و ملامت است.
فلسفه تکرار سلام ها
چون که زیارت عاشورا حدیث قدسی است،که جبرئیل به پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)تعلیم فرمود و به دلایلی این حدیث شریف از زبان آن حضرت برای عموم مردم نقل نگردید و از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)به اهل بیت(سلام الله علیهم)یکی بعداز دیگری انتقال یافت تا اینکه امام باقر(علیه السلام)موقعیت را فراهم دیدند و این حدیث نورانی را به عموم تعلیم نمودند وحدیث قدسی از ناحیه خداوند متعال می باشد که بر بندگان واقعی خودش رحمت می فرستد تا آنها را از ظلمات به سوی نور خرج کند[اشاره به آیه43سوره احزاب که خداوند در توصیف خودش می فرماید« هُوَ الَّذي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنينَ رَحيماً»یعنی«او خدای است که او و ملائکه‏اش بر شما رحمت می‏فرستد تا شما را از تاریکی به سوی نور خارج نماید و خداوند نسبت به مومنین رحیم است»

درباره ما
سلام و خوش آمد به همه دوستان. / این وبگاه محل تجمع و تبادل نظر طلاب عزیز استان کرمان است./ امیدوارم با حضور خودتون و فعالیت در آن و تبادل نظرات، پویایی حوزه علمیه استان کرمان را نشان دهیم و ان شاء الله با گرد آمدن در اینجا و ارائه مطالب در پیشرفت هم کمک بدهیم./ خوشحال میشم عضو بشید و نظر بدهید. البته توی عضویت اگر جزو دانش آموختگان هستید، محل کار و شهرستانتان را یادآور شوید./ در ضمن دوستانی هم که وبلاگ یا سایت دارند، برای ما آدرسشو بفرستن تا لینک بذاریم. لینک سایت رو هم توی سایت و وبلاگ هاتون بذارید./ البته همین جا از تمام افراد دیگری که می خواهند عضو شوند، عذرخواهی می کنم. این وبگاه فقط مخصوص طلاب کرمان است و با کمال معذرت از پذیرش دیگران به عنوان عضو معذور هستیم./ توجه: این سایت هیچ گونه ارتباطی با نهاد رسمی مدیریت حوزه و مدارس علمیه نداشته و راه اندازی آن ناشی از دغدغه فردی حقیر و کمک برخی دوستان می باشد. فعلا در انجمن سایت بخش تفسیر و علوم قرآن و مهارت های بیان تفسیر فعال است و مطالب نو در آن می باشد./ با تشکر مدیریت سایت/
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر موافق باز شدن چنین سایتی برای طلاب هستید؟
    چقدر حاضر به همکاری با این سایت هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 220
  • بازدید سال : 2,547
  • بازدید کلی : 26,590