الفضل ما شهد به الاعداء
--
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
3دلیل محکم بر بطلان \ | 0 | 68 | eskandari_elhm |
8. سوره اعلی | 0 | 81 | hamgambavahy |
امام حسن علیه السلام | 10 | 83 | hamgambavahy |
ترتیب نزول سوره های قرآن | 4 | 89 | hamgambavahy |
نکاتی مستفاد از واژه تقوی در ترتیب نزول سوره ها | 1 | 79 | eskandari_elhm |
7. سوره تکویر | 0 | 71 | hamgambavahy |
6. سوره مسد | 0 | 51 | hamgambavahy |
41. سوره یس | 3 | 97 | eskandari_elhm |
36. سوره طارق | 0 | 65 | basaaer |
آیه 84 سوره یونس و چگونگی توکل بر خدا و رابطه ایمان و توکل | 0 | 55 | hamgambavahy |
جلسات تفسیر اساتید و طلاب استان کرمان | 0 | 78 | hamgambavahy |
5. سوره حمد | 0 | 81 | hamgambavahy |
4. سوره مدثر | 0 | 57 | hamgambavahy |
3. سوره مزمل | 0 | 62 | hamgambavahy |
2. سوره قلم | 0 | 99 | hamgambavahy |
1. سوره علق | 0 | 64 | hamgambavahy |
احادیثی پیرامون ماه مبارک رمضان | 8 | 61 | hamgambavahy |
سخن مقام معظم رهبری در جمع مبلغین به مناسبت ماه محرم.. | 4 | 130 | mmahdishsh |
irandoc.ac.ir معرفي سامانهء نوین اطلاعاتی -سنا | 2 | 145 | mmahdishsh |
لزوم توجه بیشتر به مسائل اخلاقی و تربیتی در حوزههای علمیه | 2 | 99 | mmahdishsh |
با سلام خدمت دوستان
هم اکنون ساعت 1و 25 دقیقه بامداد یکشنبه 13 مرداد 1392 مصادف با 26 ماه مبارک رمضان سال 1434 قمری است.
امیدوارم آنچه در این تاپیک مرقوم می نمایم مرضی آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری مدظله العالی باشد و حق کسی را با این نوشتار ضایع ننمایم. قبلا از اینکه در این نوشتار نثر معیار را شاید رعایت ننمایم، عذرخواهی می نمایم، چرا که قصد دارم عنان قلمم در تایپ این سطور را به دستم بدهم تا ذهنم هر آنگونه که خواست با هدایت رب اعلایم، با دغدغه ای که همه دوستان در چند سال اخیر در جقیر نسبت به طلاب خصوصا طلاب عزیز کرمان دیده اند, هر آنچه خواست در این تاپیک بنگارد. باز هم می گویم باشد که مرضی مولا و آقای مظلوم همه ما قرار گیرد.
نمی دانم از کجا شروع کنم؛ از بار مسئولیتی که بر دوش تک تک طلاب در هدایتگری ایتام آل محمد آن هم در عصر غیبت مولاست و گاهی بسیاری از ما آن را فراموش نموده و به کار خود همچون مردم مشغولیم بگویم ؛
یا از اینکه ما همچون رسول بایستی رابطه احساسی و عاطفی خود را نسبت به تک تک انسان های اطرافمان و همچنین مومنان که باید بر اساس آیه 128 سوره توبه شکل بگیرد و مصداقی از آیه" لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيم" باشیم و متاسفانه نیستیم و هر روز در کنار ما افراد زیادی دچار غوایت شیطان شده و هدف خود را گم می کنند و سر از بیراهه هایی که نفس و شیطان و دنیا و مردم برای آنان ساخته اند، در می آورند و برخی از ما نیز ککمان نمی گزد و مشغول دنیا و زن و خانه و ماشین و ... خودمان هستیم و شدیم عین بقیه مردم و یا حتی بدتر از آنها در مسابقه دنیای ثروت و قدرت مشغول هستیم، بگویم
یا از مسئولیتی که
نمونه ای از کلام اعجاز گونه مولا ( خطبه 197 )
خلاصه مبحث قبل:
1- خدا چه قرآنی نازل کرده ؟
خدا بر پیغمبرش قرآنی نازل کرده که این صفات را داراست:1-نور2-سراج(چراغ) 3- دریا 4- منهاج ( شیوه وطریق زندگی)
5- شعاع 6- فرقان 7- تبیان 8- شفاء9-عزّ10-حق است در نتیجه 1/2این قرآن معدن احکام دین و وسط آن است .
2/2 –سرچشمه های علم ودریاهای آن است 3/2 –گلزارهای عدل و آبگیرهای آن
است 4/2-و (اثافّی الاسلام و بنیانه ) سنگ های زیرین وزیر بنای اسلام و
شالوده ای اسلام 5/2-(و اودیة الحقّ و غیطانه) و وادی های حق و محلّ مطمئن
آن است.
ادامه:
نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (17) ( استاد غلامحسین خالقی )
نمونه هايي از كلام اعجاز گونه مولا (خطبه 197)
خداي بزرگ چه قرآني نازل كرده؟
نمونه هايي از كلام پر از اعجاز مولا در نهج البلاغة (15) ( استاد غلامحسین خالقی )
« و تعلّموا القران فإنّه احسن الحديث و تفقّهوا فيه فإنّه ربيع القلوب و استشفوا بنوره فإنّه شفاء الصّدور و احسنوا تلاوته فإنّه انفع القصص » (خطبه 110 نهج البلاغه) و قرآن را ياد گيريد پس همانا آن نيكوترين سخن است و درفهم قرآن غور كنيد پس همانا آن بهار دلهاست و به نور قرآن شفا گيريد پس همانا آن شفاي سينه هاست و تلاوتش را نيكو گردانيد پس همانا آن سودمند ترين داستان هاست.
باز هم با شما در باره فرمایش مولا در خطبه 132 پیرامون عظمت قرآن
«کتاب الله ........ و ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه ببعض»
خطبه 132 از نهج عبده:
«كلام الله تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به»
نهج البلاغه خطبه 132 از نهج عبده:
«و كتابُ الله بين اظهركم ناطقٌ لا يعيي لسانه و بيتٌ لا تهدم اركانه و عزٌّ لا تهزم اعوانه»
قرآن در نگاه مولا (بخش دوم)
نهج البلاغه خطبه 132 از نهج عبده :
نمونه هايي از كلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه (هنگام دفن حضرت زهرا(س) - بخش چهارم) ( استاد غلامحسین خالقی )
« و السّلام عليكما سلام مودّع لا قالٍ و لا سَئمٍ فان انصرف فلا عن ملالةٍ و ان اُقم فلا عن سوء ظنٍّ بما وعدالله الصّابرين»
و سلام بر شما دو نفر (حضرت رسول و حضرت زهرا صلي الله عليهما و آلهما)
سلام خداحافظي كننده اي كه نه خشمگين است و نه ملول و دلتنگ، پس اگر
برگردم ، پس آن ناشي از دلتنگي و خستگي نيست و اگر بر سر قبر اقامه ي عزا
كنم، پس ناشي از بدگماني به آنچه كه خدا به صابرين وعده داده نيست.
ريشه هاي قرآني:
الف) «انّ الله و ملائكته يصلّون علي النّبيّ يا ايّها الّذين امنوا
صلّو عليه و سلّموا تسليماً (سوره احزاب) همانا خدا و
نمونه هايي از كلام پر اعجازمولا در نهج البلاغه (هنگام دفن حضرت زهرا(س) - بخش اول) ( استاد غلامحسین خالقی )
كلام شريف : «السلام عليك يا رسول الله عنّي و عن ابنتك النّازلة في جوارك و السّريعة اللّحاق بك قَلَّ يا رسول الله عن ضفيّتك صبري و رقّ عنها تجلّدي الاّ اَنَّ لي في التأسّي بعظيم فرقتك و فادح مصيبتك موضع تعزّ فلقد وسّدتك في ملحودة قبرك و فاضت بين نحري و صدري نفسك – فانّا لله و انّا اليه راجعون- فلقد استرجعت الوديعة و اخذت الرَّهينة !»
سلام بر شما اي فرستاده ي خدا از جانب من و از سوي دخترت كه در كنار تو فرود آمده و زود به تو ملحق شد. اي فرستاده خدا از براي دخترت صبرم كم گرديده و از برايش پوستم نازك گشته (قدرت تحمل مصيبتش را از دست داده = اين پوست قدرت تحمل اين مصيبت را ندارد) مگر اينكه براي من در الگوگيري از بزرگي فراقت و سنگيني مصيبتت جاي دلداري است. پس خودم بالشت سرت را در لحد قبرت نهادم و بين گلوگاهم و سينه ات نَفَست (روحت) پرواز نمود. پس ما مال خدائيم و ما به سوي او بازگشت مي نمائيم. پس به اين وديعة فرمان بازگشت صادر شد و آنچه كه به گرو داده شده بود پس گرفته شد.
هو الرفیق
چه چیز معادلات غرب را بهم ریخته و آنها را حیرت زده کرده است؟
دوره ای در غرب گذشت که ارکان کشورهایشان سه چیز بود:
1-فئودال ها(زمین داران،سرمایه داران)
2-پادشاه
3-قانون
فئودال ها در راس قدرت بودند اما برای هماهنگی میان خود پادشاهی انتخاب می نمودند و قانون را هرگونه می خواستند می نوشتند.
در هر زمانی هم بنابر تشخیص خود قانون و پادشاه را تغییر می دادند تا منافع شان حفظ شود.
آنکه در پس پرده حقیقتا حکم رانی می کرد همین فئودال ها بودند.
اما در ظاهر پادشاه و قانون بودد که همه چیز را تعیین می کردند.
اما کسی نمی دانست قانون را فئودال ها می نویسند پادشاه را آنها به قدرت می رسانند.
این برنامه هنوز نیز ادامه دارد و هر کشوری که تحت سلطه غرب و مهره های مستکبر آن مانند انگلیس بوده بیاد می آورد که تغییر و تحولات کشور چگونه رقم می خورده است.
ایران قبل از انقلاب که تحت سلطه استکبار بود حالتی اینگونه داشت.
در ظاهر پادشاه حاکم بود و قانونی برای ایجاد نظم وجود داشت.
اما قانونی که استکبار می نوشت و پادشاهی که انها انتخاب می کردند و بر قدرت می نشاندند.
و شاید باید از خود پرسید که چرا احمد شاه می رود و سلسله قاجار یکباره تبدیل به پهلوی می شود و رضا خان سقوط می کند و پسر بر جای او سلطه می زند..چه چیز باعث می شود که رضا خان از یک فرمانده نظامی به قدرت پادشاهی کشوری زر خیز مانند ایران می رسد.چه کسانی اینگونه می خواسته اند و همان شده است.
با توجه به آنچه گفتیم به راحتی می شود برای این سوال پاسخ یافت.
اما انقلاب اسلامی ایران با بهره گیری از تعالیم اسلامی روشی را ایجاد کرد تا تمامی معادلات غرب بهم ریزد.
ایران بعد از انقلاب متشکل ارکانی است:
1-ولایت فقیه(رهبری)
2-قانون اساسی
3-امت
در این سبک کشور داری چیزهایی کاملا متفاوت از کشور فئودالی می بینیم...
1-در ایران بعد از انقلاب رهبری را دین انتخاب می کند و نمایندگان مردم کشف کرده به رهبری و امامت جامعه می رسانند.
2-قانون کشور را دین می نویسد و امضا می کند
3-در مسایل اجرایی مردم هستند که در نهایت تصمیم می گیرند البته براساس راهنمایی های رهبری که از دل دین بیرون آمده است و
آموزه های رهبران دینی.
مشروعیت چنین نظامی صددرصد و مقبولیت آن آنگونه که خود امت اثبات کرده اندبالای 80درصد می باشد.
این است که تمامی معادلات غرب بهم میریزد..
کشوری قد علم کرده و می خواهد به دنیا خط دهی کند که تمام قدرت آن در دست دین و امت اسلامی است
نظامی که سرمایه دارکاخ نشین درتصمیم گیری همان جایگاهی دارد که یک فقیرکوخ نشین دارد.
و این بیداری راایران به دنیا صادر کرده است..و این است رمز مبارزه با ایران
اما نمی دانند هر ایرانی برای رسیدن به آزادی بر سینه خود حک کرده است تا آخرین نفس می ایستد و خوب می داند که اسلام به او وعده داده است فان حزب الله هم الغالبون...
پس جهاد و مبارزه ادامه داردو ما تا آخر ایستاده ایم.
سید میثم میرتاج الدینی
می توان از همه روزها و ماه هایی که خداوند آفریده است به بهترین صورت استفاده برد و با عبادت و بندگی هر چه بیشتر خود را به خدا نزدیک ساخت.
اگر خود را به خدا نزدیک ننماییم بعید نیست در دام شیطان گرفتار شویم. ماه های سه گانه رجب، شعبان و رمضان ماه هایی هستند که می توان بهتر و آسان تر خود را به خدا نزدیک ساخت و از کمند ابلیس فرار نمود و وارد دژ محکم الهی شد.
برای استفاده هرچه بیشتر از ایام باقی مانده از این سه ماه باید به فکر چاره بود .بهترین راه کار استفاده از دستورالعمل های عرفای بزرگ است .
عارف بزرگ حضرت آیت الله قاضی درباره استفاده هر چه بیشتر از این ایام خاص این گونه شاگردانش را سفارش می نماید:
بسم الله الرحمن الرحیم
عن مولانا امیر المومنین فی نهج البلاغه : ... انّما یَجمعُ النّاسَ الرّضا و السُّخطُ و انّما عَقَرَ ناقهَ ثمودَ رَجلٌ واحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللهُ بِالعَذابِ لَمّا عَمُّوهُ بالرِّضا : ... خشنودی و خشم ، سبب جمع شدنِ مردم با یکدیگر خواهد شد ، چنانچه ناقه ی ثمود را یک نفر، دست و پا برید ولی عذاب الهی همه ی قوم ثمود را در برگرفت زیرا به کار آن شخص رضایت داشتند ( گروه کثیری ساکت بودند و بی تفاوت ) - ( خطبه ی 201 ) : .
آنچه در ذیل بدان پرداخته شده است مطالبی است که مطرح شدنش از سوی آشنایان به مسائلِ دین و
بسم الله الرحمن الرحیم
عَن الاِمامِ السَّجّادِ علیه السّلامُ : طاعَهُ وُلاهِ الاَمرِ تَمامُ العِزِّ ( بحارالانوار ج 78 ص 141 )
امام سجّاد علیه السلام میفرماید : پیروی از وُلات امر( کسانی که حق ولایت دارند و خداوند آنها را سرپرست مردم قرار داده است ) تمام عزّت است .
در ذیل این روایت ذکر مطالبی لازم و ضروری است :
1) عزّت کامل و تمام ،
*آنچه در مسیر تکامل و همچنین در جادّه ی بسوی قیامت لازم و ضروری است *
امیرمؤمنان ( ع ) در نامه ی 31 نهج البلاغه خطاب به فرزندش امام مجتبی ( ع ) میفرماید : وَاعلَم یا بُنَیَّ اَنَّ اَمامَکَ طَریقاً ذا مَسافَهٍ بَعیدَهٍ وَ مَشَقَّهٍ شَدیدَهٍ وَ اَنَّکَ لا غِنَی بِکَ فِیهِ عَن حُسنِ الاِرتِیادِ وَ قَدرِ بَلاغِکَ مِنَ الزّادِ مَعَ خِفَّهِ الظَّهرِ ، در این سخنِ زیبا و بلند امیرمؤمنان فرزندِ خود را چنین توصیه میکند که در پیش رویش راهیست که مسافتی دوردست دارد و دشواریهایش طاقت فرسا میباشد و در آن راه از چند امر بی نیازی نیست که عبارتست از :
«اگر بگوییم مقام تبلیغ اسلام، رساندن پیام اسلام به عموم مردم، معرفی و شناساندن اسلام به صورت یک مکتب، از مرجعیت تقلید کمتر نیست، تعجب نکنید. مقامی است در همان حد.» (1)
قدرت بیان و سخن گفتن از ویژگیهای انسان و شاخص امتیاز او از حیوانات است و خداوند، این نیرو را در خلقت او نهاده است. «خلق الانسان علمه البیان» ؛ (2) «انسان را آفرید و بیان را به او آموخت.»
خطابه، برانگیختن افراد است نسبت به انجام یک کار یا بازداشتن از یک عمل. از این رو در خطابه باید چنان سخن گفت که مخاطبین برانگیخته شوند و دارای انگیزه عمل یا ترک عمل گردند. از این روست که خطابه و فن سخنرانی یک هنر است.
گزارشي از نخستين كتاب تفسير شيعه به ترتيب نزول قرآن (تفسیر تنزیلی)
اولين تفسير شيعه به ترتيب نزول قرآن به قلم حجت الاسلام و المسلمين عبدالکريم بهجت پور منتشر شده است.
در اين تفسير که تاکنون سه جلد از آن به زیور طبع آراسته شده و در ویراست اول جلد اول در هفته اول انتشار آن به چاپ دوم رسيده است، سوره هاي قرآن به ترتيب نزول مورد تفسير قرار گرفته است.
در جلد اول سورههاي علق، قلم، مزمل، مدثر، حمد، مسد، تکوير، اعلي، ليل، فجر، ضحي، شرح، عصر، عاديات، کوثر، تکاثر، ماعون، کافرون، فيل، فلق، ناس، توحيد، نجم و عبس تفسير شده است.
نوشته ذیل خلاصه ای از مباحث مقدمه جلد اول تفسیر در ویراست اول است. جلد اول در سال 90 با ویراست دوم وارد بازار شد که در صورتی که وقت اجازه دهد، تغییرات آن با جلد اول را به زودی یادآور خواهم شد.
حجت الاسلام بهجت پور در مقدمه آورده است است: « دغدغه مهم ما در اين اثر كشف نظام تحول فرد و جامعه از نگاه قرآن است.
انقلاب اسلامی شروع حرکتی به سمت خدا بود، از نگاه انقلاب اسلامی هدف تنها خداست، و قدرت و حکومت ابزاری برای سوق دادن مردم به سمت این هدف مقدس است. بر خلاف غرب که نگاهشان به قدرت به عنوان یک هدف است در نگاه اسلامی حکومت هرگز هدف نیست، به همین خاطر حرکت انقلابی مبتنی بر بینش اسلامی با دنیاگروی و اصالت لذت سازگار نیست، و طلبه انقلابی باید این را در عمل نشان دهد. روشن است که اگر کسانی که دم از اسلام زده و از انقلاب حمایت میکنند در عمل وابسته به دنیا نمود کنند علاوه بر این که سخنشان تأثیری بر دیگران نخواهد داشت شاید تأثیری منفی نیز خواهد داشت.
خداوند با فرستادن رسولان خود هدفی جز سعادتمندی و نیک بختی بندگان نداشته است . او از پدری مهربان و دلسوز برای بندگانش مهربان تر و دلسوز تر است .او خیر و صلاح بندگانش برایش بسیار مهم است . او خواهان این است که بندگانش چنان زندگی کنند که در دنیا و عقبا هرگز دچار زیان نشوند .
امید داشتن و امیدوار بودن لازمه زندگی است . انسان اگر به آینده ای روشن و زیبا امید نداشته باشد ، زندگی برای او سخت و غیر قابل تحمل خواهد شد.
باید به رحمت بی بدیل خداوند امید داشت . باید امیدوار باشیم که رحمت خدا هم در این سرا و هم در سرای پسین شامل حال ما خواهد شد و ما را فرا خواهد گرفت .
نویسنده: حسن ملایی(1)
چکیده
دیدار با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و بحث درباره درستی داستان های نقل شده در این باره، از مباحث مهم مهدویّت است که در قسمت آسیب شناسی مهدویّت مطرح می شود. با توجه به آثار تربیتی فراوان مطالعه و بازگویی داستان های دیدار و ملاقات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بر ذهن و روح افراد و بازخوردهای اجتماعی آن، برای پیش گیری از آثار سوء تربیتی که از ناحیه برخی حکایات نادرست و غیرواقعی در آحاد جامعه کم و بیش به وقوع می پیوندد، آموزش و ارائه ملاک هایی برای تشخیص درستی یا نادرستی این داستان ها، بایسته ای تربیتی به شمار می رود. این نوشتار نیز با هدف عرضه معیارهایی برای تشخیص درستی داستان های دیدار با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سامان یافته و تلاش نموده است تا با ارائه دوازده معیار صدق حکایات دیدار، در دو دسته کلی معیارها به اعتبار ناقل داستان و معیارها به اعتبار محتوای داستان، این رسالت را به انجام رسانده و از سوء استفاده فرصت طلبان عرصه مهدویت که خود عاملی برای تضعیف باورداشت به مهدویت و رواج خرافات در این زمینه است جلوگیری نماید.
واژگان کلیدی
حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، غیبت کبرا، ملاقات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، تربیت مهدوی، آسیب های مهدویت، معیارهای درستی داستان های دیدار.