loading...
لباب؛ طلاب کرمان
آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 61 نظرات (0)
آفریدگار مهربان علاقه وافر به بندگانش دارد و سعادت و کامیابیشان برایش مهم است از این رو از روی لطف و رحمت پیامبر خاتم را فرستاد تا هر قرآن چه که نیاز یک زندگی سعادتمند است به آنان عطا کند . در این بین برخی بندگان که پی به خیرخواهی خدا نبرده، حاضر به تبعیت از احکام و دستورات اسلام نیستند.

خداوند با فرستادن رسولان خود هدفی جز سعادتمندی و نیک بختی بندگان نداشته است . او از پدری مهربان و دلسوز برای بندگانش مهربان تر و دلسوز تر است .او خیر و صلاح بندگانش برایش بسیار مهم است . او خواهان این است که بندگانش چنان زندگی کنند که در دنیا و عقبا هرگز دچار زیان نشوند .

 

آفریدگار مهربان علاقه وافر به بندگانش دارد و سعادت و کامیابیشان برایش مهم است از این رو از روی لطف و رحمت پیامبر خاتم را فرستاد تا هر قرآن چه که نیاز یک زندگی سعادتمند است به آنان عطا کند . در این بین برخی بندگان که پی به خیرخواهی خدا نبرده، حاضر به تبعیت از احکام و دستورات اسلام نیستند.

خداوند با فرستادن رسولان خود هدفی جز سعادتمندی و نیک بختی بندگان نداشته است . او از پدری مهربان و دلسوز برای بندگانش مهربان تر و دلسوز تر است .او خیر و صلاح بندگانش برایش بسیار مهم است . او خواهان این است که بندگانش چنان زندگی کنند که در دنیا و عقبا هرگز دچار زیان نشوند .

 

رب العالمین هر آن چه را که نیاز یک زندگی سعادتمند است با فرستادن خاتم الانبیاء و فرزندان پاکش و فرو فرستادن قرآن کریم برای بندگان مهیا نموده است .

برخی بندگان با درست اندیشیدن پی به این خیر خواهی خداوند برده و فهمیده اند که تمام دستورات و فرامین الهی به سودشان است از این رو تمام قوانین اسلام را از جان و دل پذیرا شده و از روی عشق این قوانین و دستورات را اجرا می کنند .

 

برخی بندگان دیگر که متاسفانه نتوانسته اند به درستی بندیشند و به خوبی تحلیل کنند و پی به سودمند بودن اوامر الهی و زیان مند بودن نواهی نبرده ، خود را مقید به اجرای دستورات اسلام نمی دانند .

 

 متاسفانه اکنون در جامعه اسلامی ایران شاهد مردمی بویژه جوانانی هستیم که حاضر نیستند از فرامین الهی و دستورات اسلام پیروی نمایند و دنیا را برای خود و دیگران تیره و تار می سازند.

 

چرا برخی دختران جوان این گونه از حجاب این عطیه الهی رویگردان شده اند ؟

از چه رو برخی دختران و پسران جوان حاضر نیستند حریم بین دختر و پسر را آن گونه که خداوند می پسندد و به صلاح و سود آنان است رعایت نمایند؟

آیا دروغ کاری ناپسند و زشت نیست پس چرا در جامعه رونق دارد ؟

ربا مگر اعلان جنگ با خدا و رسولش نمی باشد ، چرا برخی مردم از آن دوری نمی کنند و آلوده به این گناه کبیره شده اند؟

 

تمام این مشکلات و ناهنجاری هایی که ما در جامعه شاهد آن هستیم به این دلیل است که بسیاری از مردم پی به زیبایی ها و حکمت های قوانین و دستورات اسلام نبرده اند .

 

شبکه های ماهواره ای نیز خود عاملی شده اند برای بد اندیشی مردم . آنان با خدعه و مکر فراوان اجازه نمی دهند مردم بتوانند به درستی بیندیشند و تصمیم بگیرند. شبکه های ماهواره ای دائما در حال القاء به جوانان هستند که قوانین اسلام به زیان آنان و مانع آزادیشان می باشد .

 

طلاب و روحانیون باید فکری به حال بد اندیشی مردم نمایند .

شرکت های موفق هرگاه دستگاه و محصولی جدید روانه بازار می سازند برای این که مردم را ترغیب به خریداری کالایشان کنند ، از مزایا و ویژگی های کالای خود برای مردم می گویند .

 

آنان با ظرافتی خاص و بهره بردن از شگردهای تبلیغی چنان ویژگی های کالایشان را برای مردم بیان و پر رنگ می سازند که بسیاری از مردم خواستار داشتن آن کالا می شوند و هر طور که شده آن را خریداری می نمایند .

ما طلاب و روحانیون باید کاری کنیم که مردم بتوانند درست بندیشند . باید بتوانیم القائات شبکه های ماهواره ای بر ضد اسلام و دستوراتش را خنثی نماییم .

 

 خداوند به انسان عقل و اندیشه را عطا کرد تا از این ره گذر بتوانند خوب را از بد و راه را از چاه تشخیص دهد و زندگی خوبی برای خود رقم زند .

 

امام علی علیه السلام درباره اثر نیک اندیشه اندیشان می فرماید :

الفکر رشد ، الغفلة فقد . اندیشه ، مایه راهیابی است و غفلت موجب ره گم کردن . ( 1 )

 

هم چنین آن امام همام در این راستا می فرماید :

اذا قدمت الفکر فی جمیع افعالک حسنت عواقبک فی کل امر .

اگر در تمام کارهایت اندیشه را مقدم داری ، فرجام هر کار تو نیکو شود . ( 2 )

 

برای درست اندیشیدن نیاز به داده های صحیح است . باید داده های صحیح به مردم داد تا آنان بتوانند درست بیندیشند و صحیح رفتار نمایند .

تمام مردم خردمند دنیا به دنبال سودند و از زیان فراریند . هیچ خردمندی نیست که دوست داشته باشد زیانی هر چند اندک و ناچیز به او رسد .

 

باید برابر با این اصل عقلایی ، احکام و دستورات اسلام را برای مردم بیان نماییم .

باید تا آن جا که امکان دارد آثار مثبت احکام و دستورات اسلام را برای مردم به صورت دقیق و علمی و منطقی و با بیان شیوا و قلمی گویا بیان کنیم و از سوی دیگر آثار منفی پشت کردن به این احکام و دستورات را بازگو نماییم .

 

آن گاه مردم که طبیعتا به دنبال سودند و از زیان بیزارند ، درباره آثار مثبت و سودمند قوانین اسلام و آثار منفی و زیانمند رها نمودن این قوانین می اندیشند و بعید است سود را رها کنند و به دنبال زیان باشند .

مسئله مهم در این بین نوع بیان و قلم ماست که باید چنان علمی و منطقی و شیوا باشد که کسی نتواند به سخنان و دلایل ما ایراد و شبهه ای وارد نماید .

 

به طور مثال جهان غرب به مدد شبکه های ماهواره ای این گونه به دختران جوان مسلمان القاء می کنند که حجاب مانع آزادی آنان و عریان بودن و برهنگی به سود آنان است .

 

اگر ما بتوانیم برای دختران جوان آثار مثبت حجاب را به صورت علمی و منطقی بیان نماییم و از سوی دیگر آثار منفی و زیان آور لباس پوشیدن به سبک زنان غربی را برای آنان به صورت واضح و با بیانی گویا و قلمی شیوا بازگو نماییم و داده درست و صحیح به آنان بدهیم بی شک کم نخواهند بود دختران جوانی که پس از اندیشیدن به سخنان ما، با افتخار حجاب اسلامی را به عنوان یگانه پوشش خود بر می گزینند .

 


پی نوشت :

1-میزان الحکمه/ج10/ص4704/ح16177

2- میزان الحکمه/ج10/ص4704/ح16187

منابع:

میزان الحکمه/محمدی ری شهری /دارالحدیث /قم /79

تهیه وتولید:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام و خوش آمد به همه دوستان. / این وبگاه محل تجمع و تبادل نظر طلاب عزیز استان کرمان است./ امیدوارم با حضور خودتون و فعالیت در آن و تبادل نظرات، پویایی حوزه علمیه استان کرمان را نشان دهیم و ان شاء الله با گرد آمدن در اینجا و ارائه مطالب در پیشرفت هم کمک بدهیم./ خوشحال میشم عضو بشید و نظر بدهید. البته توی عضویت اگر جزو دانش آموختگان هستید، محل کار و شهرستانتان را یادآور شوید./ در ضمن دوستانی هم که وبلاگ یا سایت دارند، برای ما آدرسشو بفرستن تا لینک بذاریم. لینک سایت رو هم توی سایت و وبلاگ هاتون بذارید./ البته همین جا از تمام افراد دیگری که می خواهند عضو شوند، عذرخواهی می کنم. این وبگاه فقط مخصوص طلاب کرمان است و با کمال معذرت از پذیرش دیگران به عنوان عضو معذور هستیم./ توجه: این سایت هیچ گونه ارتباطی با نهاد رسمی مدیریت حوزه و مدارس علمیه نداشته و راه اندازی آن ناشی از دغدغه فردی حقیر و کمک برخی دوستان می باشد. فعلا در انجمن سایت بخش تفسیر و علوم قرآن و مهارت های بیان تفسیر فعال است و مطالب نو در آن می باشد./ با تشکر مدیریت سایت/
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر موافق باز شدن چنین سایتی برای طلاب هستید؟
    چقدر حاضر به همکاری با این سایت هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 144
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 258
  • بازدید ماه : 651
  • بازدید سال : 2,978
  • بازدید کلی : 27,021