چکیده پایان نامه محمد سلطانی به موضوع: روش قرآن در نهادينه كردن باور به ربوبيت الهي در جامعه صدر اسلام
قرآن به عنوان عظيمترين منبع شناخت هستي و انسان در اختيار ماست. نزول تدريجي آيات و سورههاي قرآن و انتخاب هوشيارانه آيهها متناسب با ظرفيتهاي مخاطبان، چالشها، ضرورتها و پرسشها حكايتگر آن است كه خداي حكيم، دستيابي به آموزههاي ديني و به كارگيري صحيح آن را تنها در انتقال محتوای ارزشمند معارف و احکام نمیداند؛ بلکه روش بيان این محتوا نيز در هدف نزول قرآن كاملاً دخيل است. اين پژوهش اولين تلاش در جهت كشف روش قرآن در تحول اولين مخاطبان خويش است.
پس از مراجعه به ترتيب طبيعي نزول قرآن درمييابيم كه ربوبيت، اولين مفهومي است كه در خدمت به بارنشستن اصليترين پيام قرآن ـ يعني يكتاپرستي ـ و پذيرش بسياري از ديگر امور ميباشد. ضرورت كشف روش قرآن در نهادينه كردن ربوبيت در هندسه معرفتي عرب جاهلي و چگونگي اثبات و استفاده از آن در ديگر مباحث، بنده را ـ با تمام سختي اين راه ـ به نگارش اين تحقيق متقاعد نمود.
هدف علمي اين تحقيق نماياندن گوشهاي از عظمت قرآن به وسيله كشف روش تحول از آن و آزمودن سبك تفسير به ترتيب نزول در تحقيقات موضوع محور قرآني است و هدف عملي آن كشف اولين گام تحولآفرين قرآن و استفاده از آن در تربيت اسلامي است.
پاياننامهي «روش قرآن در نهادينه كردن باور به ربوبيت الهي در جامعه صدر اسلام» در يك مقدمه و پنج فصل و يك خاتمه تنظيم شده است.
فصل اول با عنوان «مفاهيم و روش طرح بحث»، از دو گفتار تشكيل شده است. در گفتار اول به تعريف مفاهيم كليدي پژوهش («روش»، «ترتيب نزول»، «عبد»، «اله» و «الله») پرداخته شده است.
از آنجا كه اين پژوهش، روشي نو در پژوهشهاي قرآني ارائه ميدهد، در گفتار دوم به توضيح روش طرح مباحث و توجيه گرايش به ترتيب نزول سورهها و چگونگي به دست آوردن اسناد و جداول ترتيب نزول پرداخته شده كه پس از بررسي مقايسهاي اسناد، روايت مشهورتر به عنوان معيار در ترتيب چينش سورهها قرار گرفته است.
فصل دوم با عنوان «نگاه عرب جاهلي به توحيد ربوبي و توحيد بندگي و برخورد اسلام با آن»، در دو گفتار تدوين شده است. ابتدا به بررسي بينش و رفتار عرب جاهلي در رابطه با ربوبيت و بندگي ميپردازد كه در اين راستا مباحثي چون «دين»، «شرك»، «بتها» و «خرافاتِ» مربوط به صاحب اختياري و پرستش در عصر جاهلي مطرح ميشود و در گفتار دوم به برخورد خداوند با بينش جاهلي در قالب مباحثي چون «مبارزهي انبياي الهي با شرك بندگي، توحيد بندگي محور دعوت انبيا، توحيد بندگي و توحيد ربوبيت محور دعوت در اسلام و كتاب جاويد آن قرآن» پرداخته شده.
فصل سوم با عنوان «گزارشي اجمالي از جايگاه ربوبيت در مباحث قرآني» در 23 سورهي ابتداي نزول، به تعقيب مفهوم ربوبيت به عنوان اولين و اساسيترين مسألهي مطرح شده در قرآن و نحوهي به كار رفتن آن در اين سورهها ميپردازد و از بررسي سورهها اين نتيجه حاصل ميشود كه: رب پیامبر7با ویژگیهای منحصر به فرد در کنار دیگر مدعیان ربوبیت مطرح ميشود. به عنوان رب همه انسانها معرفی ميشود. در ادامه جایگاه پروردگار در زندگی انسان و نحوهي ارتباط صحیح انسان با الله به عنوان پروردگار شایسته پرستش، بیان ميگردد. سپس با بیان نقشهای گوناگون پروردگار در حیات و سعادت بشر، به رابطهي انسان، پروردگار و نعمت اشاره نموده و نقش پذیرش ربوبیت الهی در رابطهي انسان با خودش، خداوند، هستی و جامعه بيان ميشود و کسی که این رب را پذیرفت، موظف به جداكردن صف خود از پرستندگان دیگر ربهای ادعایی ميگردد و در ادامه خداوند نگرانیها و شبهات، پس از این اعلام موضع را از ميان برده و به زدودن پیرایههایی که بر بندگی خالصانهي رب وجود دارد، اهتمام ورزیده است.
فصل چهارم با عنوان «برهان ربوبيت توحيدي» به بررسي سير استدلالهاي قرآن بر ربوبيت در ترتيب طبيعي نزول پرداخته شده و به ارتباط بين سورهها و نيز روش قرآن در طرح مسأله و نحوهي استدلال بر آن توجه ميشود.
از ديگر موارد ضروري در راستاي كشف و شناسايي روش مطرح شدن ربوبيت الهي در قرآن، بررسي كاربستهاي ربوبيت در قرآن ميباشد كه فصل پنجم در دو گفتار به آن اختصاص دارد. هدف آن است كه روشن شود ربوبيت در خدمت به بار نشستن كدام يك از معارف، اخلاقيات و رفتار و دستورات اسلامي قرار گرفته است و چگونه اين مهم محقق شد؟ در اين پژوهش روشن ميشود كه اين كاربستها در دو دسته قرار ميگيرند:
1ـ «كاربستهاي ربوبيت در رابطه با رسالت و رسول» كه در گفتار اول در قالب 16 بند از آن بحث ميشود و هدف اين است كه نشان دهيم ربوبيت در راستاي تربيت رسالي پيامبر و تثبيت قلب ايشان اصليترين صفت مورد توجه بوده و همه خطابها، امر و نهيها، دلداريها و ... با توحه به ربوبيت خداوند به پيامبر 7اعلام شدهاند.
2ـ «كاربستهاي ربوبيت در رابطه با مردم» در اينگفتار سير طبيعي نزول سورهها در ايجاد تغيير و تحول مردم به واسطه ربوبيت الهي، مورد پيگيري و تحقيق قرار ميگيرد..
در خاتمه با جمعبندي مباحث و پيشنهاداتي سازنده جهت ادامهي اين راه و تحولي عميق در فرهنگ اسلامي به پاياننامه خاتمه داده شده است.