loading...
لباب؛ طلاب کرمان
آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 44 نظرات (0)
دکتر احمد فضائلی:
توجه به مطالعه مفید و تولید کتب فاخر در سبک زندگی اسلامی نقش ویژه‌ای دارد

اشاره : دكتر احمد فضائلي معاون پژوهشي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفتگو با خبرنامه شورا، به سوالاتي در مورد سبك زندگي اسلامي ايراني، پاسخ گفته اند، كه اين گفتگو از نظرتان مي گذرد.

 

با سلام و سپاس از اين وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، به نظر شما در اين مقطع زماني كه در آن به سر ميبريم چه الزاماتي وجود داشت تا رهبر معظم انقلاب به اين نتيجه رسيدند تا موضوع سبك زندگي را به عنوان يك گفتمان در عرصه فرهنگي كشور مطرح كنند؟

 من هم سلام عرض مي كنم به شما. من در ابتداي بحث لازم مي دانم تا اين سوال شما را تكميل كنم و توجه بدهم كه مقام معظم رهبري سال گذشته يعني در خرداد ماه سال 90 در حكم انتصاب اعضاي جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي يك پيوست وظائفي را براي دوره جديد فعاليت اين شورا تعيين نموده و به پيوست احكام اعضاء ابلاغ نمودند. در اين پيوست يكي از وظائفي كه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي محول شده است، وظيفه تدوين الگوي سبك زندگي اسلامي و ايراني است. بنابراين مي بينيم كه موضوع سبك زندگي از مدت ها قبل مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده و معظم له ابتدا اين موضوع را در سطح نخبگان فرهنگي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح نموده اند و سپس در مهرماه سال جاري در سخنراني خود در استان خراسان شمالي اين موضوع

را در يك سطح عمومي نيز مطرح مي نمايند. اما در مورد ضرورت طرح اين موضوع هم به نظر من اصلي ترين دليل اين ا ست كه ما در دو دهه اخير و به موازات پيشرفت هايي كه در كشور داشته ايم شاهد يك جريان خاموش تغيير الگوي زندگي در سطح جامعه هستيم، كه در اكثر بخش هاي زندگي مردم مشاهده مي شود.

نكته ديگر كه در اين زمينه لازم است به آن توجه شود و رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره فرمودند، اين است كه هر چند كلمه سبك زندگي ترجمه كلمه خارجي (life style) است و از اين منظر در فرهنگ ما تركيبي نو و جديد است، اما مفهوم اين كلمه در قالب كلمه عقل معاش در فرهنگ ما داراي سابقه است.

با توجه به اين موضوع مهم كه به آن اشاره كرديد، سبك زندگي اسلامي چه شاخصه هايي دارد؟

 ما در موضوع سبك زندگي به شدت محتاج كار فكري و نظري هستيم و در حال حاضر آنچه كه ما در دست داريم يك سري مسائل كلي است. سبك زندگي از منظر ما هم شامل سبك زندگي فردي به معناي نوع روابط انسان با خودش و هم سبك زندگي اجتماعي به معناي نوع روابط انسان با ساير افراد جامعه مي شود، حال ذيل اين مجموعه هاي كلي شاهد زير مجموعه هاي فراواني هستيم . مثلا در سبك زندگي اجتماعي ما اخلاق شغلي و ... را داريم.

نكته ديگر در موضوع سبك زندگي اسلاميف توجه به حقوق است. در قاموس اسلام اين جهان در يك شبكه در هم تنيده از حقوق و تكاليف متقابل قرار دارد و تمام اجزاي اين شبكه بر يكديگر تاثير متقابل دارند.

حضرت امام علي بي الحسين (ع) در رساله حقوق خود بخشي از اين تكاليف را به خوبي تبيين فرموده اند و اين رساله ذي قيمت يكي از منابع استخراج سبك زندگي اسلامي است.

موضوع ديگر در سبك زندگي اسلامي توجه به اختيار انسان به عنوان پايه و اساس رفتار اجتماعي اوست. اگر ما انسان را مختار و توانا در انتخاب خير و شر ندانيم بديهي است كه نمي توانيم او را ترغيب كنيم تا به سبك خاصي زندگي كند.

در تبيين الگوي سبك زندگي اسلامي، بار اصلي بر دوش چه كساني است؟ همه مسلمانان در هر جاي اين جهان كه زندگي مي كنند موظف هستند با توجه به مقتضيات زمان و مكان براي خود يك الگوي سبك زندگي ترسيم و بر طبق آن عمل كنند. اما اگر بخواهيم قدري ريزتر و اصطلاحا مصداقي صحبت كنيم به نظر بنده هيچ نهادي مانند نهاد تعليم و تربيت در موضوع سبك زندگي مسئوليت ندارد. در درجه بعدي رسانه ها و نهادهاي تبليغي در اين زمينه وظيفه دارند. در طبقه بعد نهادهاي اقتصادي به معناي اعم يعني از وزارت راه و شهرسازي گرفته تا نيرو ... هم در ترويج سبك زندگي اسلامي نقش دارند.

نهاد تعليم و تربيت به طور مشخص در اين زمينه چه وظيفه اي دارد؟

 در مورد وظايف نهاد تعليم و تربيت به معناي كلان آن زياد سخن گفته شده است، اما من اينجا به حوزه هاي علميه به عنوان يك نهاد قديمي و سابقه دار در تعليم و تربيت اشاره مي كنم. حوزه هاي علميه همانگونه كه رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاكيد نموده‌اند بايد فقه اجتماعي اسلام را تبيين كنند. ما امروز مي بينيم كه در زمينه رسانه ف سينما، فرهنگ سازماني و ... فاقد يك مجموعه مدون از احكام شرعي هستيم كه تدوين اين مجموعه جزء وظائف حوزه هاي علميه است.

امروز و در صف آرايي بين جبهه حق و باطل كه در عرصه فرهنگ بيشترين نمود را دارد با يك وظيفه سنگين مواجه هستيم. دشمن از مدت ها قبل متوجه اين موضوع شد كه اگر در زمينه فرهنگ انقلاب اسلامي را شكست دهد، ديگر از اين انقلاب عظيم خداي ناكرده هيچ اثري نخواهد ماند و سبك زندگي و تغيير آن به سبك زندگي دلخواه جبهه باطل در تحقق اين هدف شوم نقش فراواني دارد.

معاونت پژوهشي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان نهادي كه مسئوليت اصلي در اين زمينه را بر عهده دارد، چه اقداماتي انجام داده است؟

 قبلا به اين نكته اشاره كردم كه هر چند كلمه مهندسي فرهنگي به نوعي يك كلمه مستحدث است، اما مفهوم آن داراي سابقه است. ما در سال 87 يك پروژه اي انجام داديم و طي اين پروژه يك فراتحليل فراهم شد كه تعيين مي كند در اين مسير چه كارهايي اولويت دارد، به چه بخش هايي به عنوان بخش زير بنايي بايد توجه شود و ... هم اكنون هم كميسيون سبك زندگي در دبيرخانه تشكيل شده و با همكاري حوزه و دانشگاه مشغول است

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام و خوش آمد به همه دوستان. / این وبگاه محل تجمع و تبادل نظر طلاب عزیز استان کرمان است./ امیدوارم با حضور خودتون و فعالیت در آن و تبادل نظرات، پویایی حوزه علمیه استان کرمان را نشان دهیم و ان شاء الله با گرد آمدن در اینجا و ارائه مطالب در پیشرفت هم کمک بدهیم./ خوشحال میشم عضو بشید و نظر بدهید. البته توی عضویت اگر جزو دانش آموختگان هستید، محل کار و شهرستانتان را یادآور شوید./ در ضمن دوستانی هم که وبلاگ یا سایت دارند، برای ما آدرسشو بفرستن تا لینک بذاریم. لینک سایت رو هم توی سایت و وبلاگ هاتون بذارید./ البته همین جا از تمام افراد دیگری که می خواهند عضو شوند، عذرخواهی می کنم. این وبگاه فقط مخصوص طلاب کرمان است و با کمال معذرت از پذیرش دیگران به عنوان عضو معذور هستیم./ توجه: این سایت هیچ گونه ارتباطی با نهاد رسمی مدیریت حوزه و مدارس علمیه نداشته و راه اندازی آن ناشی از دغدغه فردی حقیر و کمک برخی دوستان می باشد. فعلا در انجمن سایت بخش تفسیر و علوم قرآن و مهارت های بیان تفسیر فعال است و مطالب نو در آن می باشد./ با تشکر مدیریت سایت/
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر موافق باز شدن چنین سایتی برای طلاب هستید؟
    چقدر حاضر به همکاری با این سایت هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 141
  • بازدید ماه : 534
  • بازدید سال : 2,861
  • بازدید کلی : 26,904