loading...
لباب؛ طلاب کرمان
آخرین ارسال های انجمن
بازدید : 55 نظرات (0)
حجت الاسلام والمسلمین سالک:
سبک زندگي از محمل‌هاي مناسب جهت انتقال پيام‌هاي ارزش فرهنگ تلقي مي‌شود

اشاره: پيرامون سبك زندگي اسلامي ايراني، حجت الاسلام والمسلمين سالك نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون فرهنگي به سوالات خبرنامه شورا در اين باره پاسخ داده اند، كه اين گفتگو از نظرتان مي گذرد:

با سلام و سپاس از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، در مورد موضوع سبك زندگي و لزوم نظريه پردازي حول اين موضوع مهم در نظام اسلامي توضيحاتي بيان فرماييد.

من هم به شما و خوانندگان نشريه خبرنامه شورا با عرض سلام و ادب دارم، بحث سبك زندگي اسلامي ايراني كه امروز تحت عناويني مانند سبك زندگي ديني مطرح مي شود، هرچند تعابير يا منطقها در متون ديني مشاهده نمي شوند، اما مفهوم اين عبارت يا محتوايي كه اين عبارت ها بر آن دلالت مي كنند، در متون و منابع غني معارف اسلامي و شيعي داراي سابقه و زمينه قبلي هستند. اما به نظر بنده آنچه كه طرح اين موضوع را در زمانه اخير الزامي مي كند و رهبر معظم انقلاب هم به فراست متوجه اين موضوع شدند، استفاده جريان مهاجم و معارض فرهنگي از اين عرصه براي شبيخون و تهاجم است.

البته ما در دوران هاي گذشته با اين موضوع مواجه بوده ايم، كه از صدر اسلام تا زمان ما ايجاد انحراف و ناهنجاري

در زندگي فردي و  اجتماعي مسلمين، يكي از اهداف جريان كفر و الحاد بوده است. يعني  جريان استكبار با القا و ترویج الگوهای اشرافي و لذت طلب در عرصه هايي مانند خوراك، پوشاك، روابط خانوادگي و ... قصد دارد تا سبك زندگي دلخواه خود را تحميل كند.

نكته ديگري كه در اينجا لازم است به آن توجه داده شود، اين نكته است كه ترويج سبك زندگي غير ديني براي جريان استكباري هم وسيله است و هم هدف. يعني اگر سبك زندگي غير ديني در يك جامعه حاكميت پيدا كند، هم اين حاكميت خود مطلوبيت دارد و هم وسيله ساز اهداف ديگر اين نظام مي شود. به عنوان مثال : رواج لذت طلبي در يك خانواده از طريق حاكميت سبك زندگي غير ديني و الهي هم هدف است و هم روحيه ايثارگري و شهادت طلبي را در افراد اين خانواده امحاء مي كند و از اين طريق به اهداف ديگر نظام سلطه كمك مي نمايد.

با اين مقدمه خوبي كه فرموديد، اگر بخواهيم مقدار دقيق تر وارد موضوع شويم موضوع سبك زندگي در چه زمينه هايي بيشتر از فرهنگ ما نفوذ كرده است؟

به نظر بنده حوزه آموزش و پرورش از دوران رژيم پهلوي، يكي از مجراهاي نفوذ سبك زندگي غير ديني در كشور ما بوده است. در شهر خود ما يعني اصفهان انجمن موسوم به ايران و فرانسه مراكز آموزشي زبان فرانسه ايجاد كرده بودند كه در كنار اين آموزشگاه ها، خوابگاههايي هم تاسيس شده بود كه در اين دو مكان تحت پوشش آموزش زبان فرانسوي، سبك زندگي مطلوب آنها كه حاوي مولفه هايي مانند بي بند و باري جنسي، بي اعتقادي به خدا و آخرت و ... بود، ترويج مي شد.

خوشبختانه با پيروزي انقلاب اسلامي اين بساط برچيده شد، ولي در سالهاي اخير بويژه در دوران موسوم به اصلاحات متاسفانه شاهد بوديم كه اين جريانات دوباره در حال احياء شدن هستند.

چرا در حال حاضر جريان مهاجم، سبك زندگي را به محملي جهت دست يابي به اهداف خود تبديل كرده است؟

موضوع سبك زندگي هم از لحاظ جذابيت و هم از لحاظ گستردگي حوزه شمول از محمل هاي مناسب جهت انتقال پيام هاي ارزشي هر فرهنگي تلقي مي شود. يعني در موضوع سبك زندگي شما با حوزه هايي مانند خوراك، پوشاك، محل زندگي، روابط فردي و اجتماعي و ... مواجه هستيد، كه اين موضوعات داراي جاذبه براي هر شخصي هستند.

نكته ديگري كه لازم است به آن توجه شود، اين موضوع است كه حوزه سبك زندگي قابليت دارد تا ارزشها و هنجارهاي هر فرهنگي را به نحو غير محسوس انتقال دهد و به عبارت ديگر فرد در حوزه سبك زندگي به طور ناخودآگاه تحت تاثير پيام غير مستقيم و مندرج در ابعاد مختلف اين حوزه قرار مي گيرد.

يكي از حوزه هايي كه در موضوع سبك زندگي تاثيرگذار است، حوزه رسانه به معناي اعم و فيلم و تلويزيون به معناي احض است. براي اصلاح سبك زندگي حوزه رسانه چه وظائفي دارد؟

بعد از پايان جنگ جهاني دوم و شكل گيري نظام دو قطبي در جهان ، بلوك غرب آن روز به سركردگي آمريكا از ابزار سينما براي تهاجم به بلوك شرق آن روز به خوبي استفاده كردند و نتيجه هم گرفتند. بعد از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، نظام سلطه انقلاب اسلامي و موج برآمده از اين انقلاب رهايي بخش را دشمن و مانع اصلي در مسير تحقق سلطه ظالمانه خود بر جهان تعريف كرد و از همان زمان  با توجه به تجربه اي كه در تقابل ايدئولوژيك از بلوك شرق به دست آورده بود، ابزار تلويزيون و سينما را در اين جنگ نرم به كار گرفت و با  استفاده از پول فراوان و ساير مولفه هاي لازم در توليد آثار سمعي و بصري كه به طور مشخص در هاليوود انباشته شده است، تهاجم به فرهنگ اسلامي را با تمام توان آغاز كرد. اين شبكه قدرت با همين رويكرد از ابزار تلويزيون هم استفاده مي كند و با راه اندازي شبكه هاي تلويزيوني متعدد كه تغيير در سبك زندگي را دنبال مي كنند؛ مانند فارسي وان، من و تو و ... هدف خود را بر اين تغيير متمركز كرده اند.

شما اگر يك نگاه محتوايي و از منظر تحليلي به برنامه هاي شبكه تلويزيوني من و تو بياندازيد، به وضوح اين رويكرد را مشاهده مي كنيد. از برنامه هايي مانند شام ايراني كه تنها هدف آن ترويج اختلاط نامشروع بين محرم و نامحرم است تا برنامه هاي به ظاهر مستند اين شبكه، كه اكثر اين برنامه ها حاوي پيام هايي الحادي مانند ترويج دئيسم، يعني جهان بدون خداي مدير و مدبر و ... هستند، همه تخريب اركان زندگي الهي مبتني بر توحيد در  همه ابعاد وجودي و رعايت احكام شريعت را دنبال مي كنند.

با توجه به طرح موضوعي كه رهبر معظم انقلاب در استان خراسان شمالي پيرامون موضوع سبك زندگي داشتند، به نظر مي رسد در اين راه اولين كار مقابله با ترويج سبك زندگي غير ديني در جامعه است. در اين باره چه كارهايي بايد انجام شود؟ در موضوع سبك زندگي، رهبر معظم انقلاب در پيوست حكمي كه در سال 1390 براي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي صادر کردند، تدوين الگوي سبك زندگي اسلامي و ايراني را جزء وظايف اين شورا مقرر فرمودند. پس بنابراين كار اصلي در اين زمينه ، بر دوش اين شورا است و ساير دستگاه ها اعم از سياستگذاريف قانونگذاري و اجرايي بايد به اين شورا كمك و مساعدت كنند.

اما در مورد اين موضوع به نظر بنده، اولين كار تاكيد و پا فشاري بر اجراي دقيق و مو به موي احكام و قوانين شرع مقدس با لحاظ كردن مقتضيات زمان و مكان است. يعني هنگامي كه ما با بررسي عملكرد دشمن به اين نتيجه رسيديم كه قباحت زدايي از روابط نامشروع و گسترش مفاسد اخلاقي در جامعه جزء اهداف و راهكارهاي دشمن است، پس ما بايد بدون هيچ تعارفي ترويج عفاف و پاكدامني را در سطح جامعه در دستور كار خود قرار دهيم.

خوشبختانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تصويب مصوبه مربوط به عفاف و حجاب گام اول را برداشته است و الان دستگاهها هستند كه هم از جهت برخورد با مظاهر فساد و فحشاء و هم از نظر ترويج و ارج نهادن به عفاف و حجاب، وظيفه خود را ايفاء كنند.

گسترش گفتمان ملازمه حق و تكليف، هم به نظر بنده يكي ديگر از الزامات سبك زندگي اسلامي و ايراني است يعني شما بايد اين تفكر را در آحاد جامعه جا بيندازيد همانگونه كه از حقوق و مزاياي زندگي در جامعه برخوردارند، بايد در قبال اين جامعه مسئول هم باشند. موضوع بعدي كه فراتر از موضوع قبلي است «ترويج روحيه ايثار و ديگر خواهي» در جامعه است؛ جامعه شناساني كه در باب انقلاب ها مطالعه كرده  اند همه به اين موضوع اشاره داشته اند كه عنصري كه ادامه يك انقلاب را تضمين مي كند همان عنصري است كه انقلاب را ايجاد كرده است. نگاه به روند پيروزي انقلاب اسلامي نشان مي دهد كه عنصر ايثار برآمده از نگاه الهي اسلام در اين پيروزي نقش غير قابل انكاري داشت و به همين دليل اگر بخواهيم انقلاب اسلامي بتواند پيش برود و طراوت و بالندگي خود را حفظ كند هيچ راهي جز ترويج ايثار متصور نيست. به عنوان مثال شما تصور كنيد كه مثلا اگر 20درصد از آن روحيه ايثارگري كه در جبهه هاي دفاع مقدس حاكم بود بر 50درصد از جامعه ما حاكم شود، چه مقدار از ناهنجاريهاي اجتماعي از كمترين آن يعني عبور از چراغ قرمز بزرگترين آن مانند اختلاسها و ... كاسته مي شود؟

به نظر بنده در موضوع سبك زندگي ما بيشتر از سخت افزار، به نرم افزار نياز داريم كه خوشبختانه ماده خام اين نرم افزار و گفتمان در منابع و متون غني مكتب انسان ساز اسلام و تشيع وجود دارد.

از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد سپاسگذارم.

منبع: خبرنامه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام و خوش آمد به همه دوستان. / این وبگاه محل تجمع و تبادل نظر طلاب عزیز استان کرمان است./ امیدوارم با حضور خودتون و فعالیت در آن و تبادل نظرات، پویایی حوزه علمیه استان کرمان را نشان دهیم و ان شاء الله با گرد آمدن در اینجا و ارائه مطالب در پیشرفت هم کمک بدهیم./ خوشحال میشم عضو بشید و نظر بدهید. البته توی عضویت اگر جزو دانش آموختگان هستید، محل کار و شهرستانتان را یادآور شوید./ در ضمن دوستانی هم که وبلاگ یا سایت دارند، برای ما آدرسشو بفرستن تا لینک بذاریم. لینک سایت رو هم توی سایت و وبلاگ هاتون بذارید./ البته همین جا از تمام افراد دیگری که می خواهند عضو شوند، عذرخواهی می کنم. این وبگاه فقط مخصوص طلاب کرمان است و با کمال معذرت از پذیرش دیگران به عنوان عضو معذور هستیم./ توجه: این سایت هیچ گونه ارتباطی با نهاد رسمی مدیریت حوزه و مدارس علمیه نداشته و راه اندازی آن ناشی از دغدغه فردی حقیر و کمک برخی دوستان می باشد. فعلا در انجمن سایت بخش تفسیر و علوم قرآن و مهارت های بیان تفسیر فعال است و مطالب نو در آن می باشد./ با تشکر مدیریت سایت/
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر موافق باز شدن چنین سایتی برای طلاب هستید؟
    چقدر حاضر به همکاری با این سایت هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 187
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 301
  • بازدید ماه : 694
  • بازدید سال : 3,021
  • بازدید کلی : 27,064