loading...
لباب؛ طلاب کرمان
آخرین ارسال های انجمن

بازدید : 73 نظرات (0)

معنا و حقیقت رمضان

رمضان مشتق از «رَمَض» به معنای شدّت حرارت، و حرارت سنگ، بر اثر شدّت حرارت خورشید آمده است.[1] همچنین گفته شده که از «حرّ» گرفته شده که به معنای برگشت از بادیه به شهر می‌باشد.[2] بنابر این وقتی گفته می‌شود، ارْتِمَاضاً [رمض‏] من الحزن؛ یعنی باطن آن مرد از غم و اندوه سوخت، یا وقتی گفته می شود، ارْتِمَاضاً [رمض‏] لِفُلان؛ یعنی براى فلانى اندوهگين شد، و همچنین وقتی گفته می شود، ارْتِمَاضاً [رمضتْ كبدُهُ؛ یعنی كبد او تباه شد؛ مثل اين كه گونه‏اى بيمارى آن را مى‏سوزاند.[3]
بازدید : 57 نظرات (2)
رمضان موسم تجدید و تقویت ایمان

تهیه و تحقیق : حمزه خان بیگی/ کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث

إن الحمد لله نحمده ونستعینه ونستغفره ونعوذ بالله من شرورأنفسنا ومن سیئات أعمالنا من یهد الله فلا مضل له ومن یضلل فلا هادی له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لاشریک له و أشهد أن محمداً عبده ورسوله …

آنچه که در شعایر اسلامی مهم بوده و اهمیت فراوانی دارد، حکمت و فلسفه و مقاصد آنها می‌باشد؛ که متأسفانه بهای لازم به آن داده نشده و بسیار ساده و گذرا درباره آن سخن به میان آمده است .

بدیهی است هر یک از تکالیف شرعی اهداف و مقاصدی را دنبال می‌کند که در واقع روح آن تکالیف بـه حساب می‌آید و در واقع آن تکالیف برای تحقق بخشیدن به آن اهداف و مقاصد وضع شده است و در صورت عدم تحقق آن اهداف ، روح خویش را از دست داده،‌ و صرفاً به جا آوردن و انجام قالب آن،‌ ارزش چندانی ‌ندارد، ‌مثلاً نماز؛ ‌اهداف و مقاصدی را دنبال می‌کند همچنین زکات ، روزه و حج . چه ما بر همه اهداف و اسرار آن واقف باشیم یا نه . بنابراین روزه ماه مبارک رمضان نیز برای اهداف و مقاصد مهمی واجب شده که با توجه به متون قرآن و سنت نبوی،در سرلوحه همه آنها، دستیابی به ملکه تقوی به معنای حقیقی آن در فرهنگ قرآنی است .

روزه ماه مبارک رمضان در سال دوم هجرت نبوی (ص) قبل از مشروعیت جهاد بر امت اسلامی فرض گردید، آری! بر امتی که بنا

بازدید : 57 نظرات (0)

بسمه تعالی

عنوان:  پیام به کنگره «هفت هزار زن شهید کشور»
تاریخ:  ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به کنگره «هفت هزار زن شهید کشور»، نقش زن مسلمان ایرانی در معرفی الگوی جدید از «زن» را تاریخ ساز خواندند و با اشاره به ظهور هزاران زن، با روحیه کربلایی در صحنه ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، خاطرنشان کردند: اقتدار و جَذبه ی تازه ای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید، ظهور کرده است که دیر یا زود در سرنوشت و  جایگاه زنان جهان، اثرگذار خواهد شد.
متن پیام رهبر معظم انقلاب که بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) از سوی حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، در این کنگره قرائت شد، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
امروز در اینجا برای تعظیم به ارتش هزاران نفره ی زنان شهیدی گرد آمده اید که در تغییر مسیر تاریخ اسلام و کشور، نقشی شایسته ایفا کردند و سربلند به محضر خدای متعالی رفتند. لشکری از فرشتگان که از جان مقدس خویش در راه اسلام مایه گذاردند؛ تماشاچی نبودند و قدم در میدان عمل نهادند و در نقش معماران ایران جدید ظاهر شدند. اینان زنان بزرگی بودند که تعریف جدیدی از «زن» به شرق و غرب ارائه کردند.
زن، در تعریفِ غالباً شرقی همچون عنصری درحاشیه و بی نقش در تاریخ سازی؛ و در تعریفِ غالباً غربی، بمثابه ی موجودی که جنسیّت او بر انسانیتش می چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است، معرفی می شد.

بازدید : 67 نظرات (0)

بسمه تعالی

عنوان:  بيانات در ديدار جمعى از بانوان فرهيخته‌ى حوزوى و دانشگاهى
تاریخ:  ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحيم
 خيلى متشكّريم از بانوان محترم و گرامى كه جلسه‌اى به اين خوبى و به اين پربارى ترتيب داديد و من امروز حقيقتاً از بيانات خانمها بهره‌مند شدم و استفاده كردم؛ و خدا را سپاسگزارى كردم به خاطر عمقى كه انسان مشاهده ميكند در مباحث و تلاشها و فكر كردنها در بين بانوان برجسته و ممتاز كشورمان بحمداللّه وجود دارد. مطالبى كه فرموديد، غالباً مطالب خوبى بود؛ پيشنهادهايى هم بود كه ان‌شاءاللّه ميدهيم بررسى كنند؛ آن مقدار كه به عهده‌ى من است و ما بايد دنبال كنيم حتماً دنبال ميكنيم ان‌شاءاللّه.
 درباره‌ى مسئله‌ى زن و آنچه كه پيرامون اين مسئله است، خب حرف خيلى زياد است؛ ما دچار يك عقب‌ماندگى‌اى هستيم كه شما خانمها - بعضى از خانمهايى كه صحبت كرديد - اشاره كرديد. عقب‌ماندگى در اين قلمرو، از نوع عقب‌ماندگى در علم - كه ما ميگوييم دچار عقب‌ماندگى هستيم مثلاً - نيست؛ در اينجا اگر تعبير ميكنيم به عقب‌ماندگى، به خاطر اين است كه ما در زمينه‌ى

بازدید : 41 نظرات (1)

علت نامگذاری 21 تیر ماه به عنوان روز حجاب و عفاف

 

 

 

زیرپا نهادن رسوم مذهبی

وقتی رضاخان به قدرت رسید، درصدد فریب مردم برآمد. او با پای پیاده همراه دسته جات عزاداری حرکت می کرد و در مجالس عزاداری و تکیه ها حاضر می شد و خود را مقیّد به اصول مذهب نشان می داد. اما بعد از پا گرفتن قدرتش، همه تلاش خود را در راه زیر پا نهادن رسوم مذهبی به کار بست. او در راه رسیدن به اهداف شوم و پلید خود، حتی حرم مطهر امام رضا علیه السلام را به خاک و خون کشید و واقعه مسجد گوهرشاد، نمونه بارز و علنی دشمنی او با اسلام بود.

تغییر لباس دستور استعمارگران

رضاخان به دستور استعمارگران غربی و به کمک جریان وابسته روشن فکر، تمام توان خود را در تغییر لباس ملی به کار گرفت و به عنوان لباس متحدالشکل، مردم را مجبور به تغییر لباس و کلاه نمود و از تمامی قدرت و ابزاری که در دست داشت،برای این مقصد استفاده کرد. او لباس روحانیت را ممنوع و منوط به اخذ اجازه نمود. سفر رضاخان به ترکیه، یکی از توطئه های روشن فکران وابسته بود تا رضاخان تحت تأثیر قرار گیرد و در تغییر ماهیت ملی و اسلامی ایران تلاش نماید.

بازدید : 43 نظرات (2)

بسم الله الرحمن الرحیم

چهل وپنج روز در مترو

گفت: سلام آخوند.
گفتم: سلام دختر گلم.
گفت: خوبی آخوند؟
گفتم: ممنون. شما چطورید؟
مجله اش را نشانم داد وگفت : این عمو قناده این هم فتیله ای ها هستن عمو قناد بچه داره این یکی هم بچه داره.
عکس ها را نشانم می داد و تعداد وجنسیت بچه های هنرپیشه ها را برایم توضیح می داد.
هرچند معلولیت ذهنی داشت اما اطلاعات زیادی درباره گروه فتیله داشت. دوست داشت برایم حرف بزند، انگار که مدتها منتظردیدن آخوندی بود تا برایش شیرین زبانی کند.
خیلی دلم می خواست بدانم تصورش درباره آخوندها چیست و از کجا و چطور شکل گرفته است،

بازدید : 40 نظرات (0)

فراخوان دفتر نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای؛
اگر در ديدار دانشجويی رهبر معظم انقلاب بوديد چه نكته‌ای مطرح می‌كرديد؟

گروه سياسی: اگر شما در ديدار دانشجويی فرصت صحبت با رهبر معظم انقلاب اسلامی را داشتيد، مهم‌ترين نكاتی را كه با ايشان در ميان می‌گذاشتيد چه بود؟

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، هر سال در ايام ماه مبارك رمضان جمعی از دانشجويان و اعضای تشكل‌های دانشجويی با رهبر معظم انقلاب ديدار می‌كنند و نفراتی به نمايندگی از جمع به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود درباره با مسائل مختلف كشور و جامعه دانشجويی در حضور رهبر معظم انقلاب می‌پردازند.

امسال نيز در روزهای آينده اين ديدار برگزار می‌شود. به همين مناسبت پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای از كاربران خود خواسته است تا به اين سؤال پاسخ دهند كه «اگر شما در ديدار دانشجويی فرصت صحبت با رهبر معظم انقلاب اسلامی را داشتيد، مهم‌ترين نكاتی را كه با ايشان در ميان می‌گذاشتيد چه بود؟»

بازدید : 39 نظرات (0)

پوستر/ماه مهمانی خدا

تصویر درون برنامه‌ای 1



ماه زیبای رمضان ماه مهمانی خدای بزرگ برای بندگان حقیرش از راه رسید، این بارهم قرار است در یک هوای گرم و در گرمترین فصل سال به این مهمانی باشکوه سفر کنیم و یقینا برای هر سفری و هر مهمانی رفتنی یکسری مقدمات و آمادگی‌ها و ابزار و البته تحمل برخی مسائل نیاز است.
به هر سو روزه‌داری در ماه رمضان یک فریضه است که در ادیان مختلف نیز وجود داشته است و در اسلام نیز به صورتی که اکنون رایج شده بر آن سفارش و تاکید شده است و البته در اخبار و روایات در خصوص روزه‌داری در هوای گرم و اجر و پاداش آن سخن گفته شده و از آن تعبیر به جهاد شده که خداوند نیز هوای مجاهد در راه خود را دارد و قوت،‌ انرژی، صبر و عنایت خود را شامل حال او می‌کند.

تعداد صفحات : 16

درباره ما
سلام و خوش آمد به همه دوستان. / این وبگاه محل تجمع و تبادل نظر طلاب عزیز استان کرمان است./ امیدوارم با حضور خودتون و فعالیت در آن و تبادل نظرات، پویایی حوزه علمیه استان کرمان را نشان دهیم و ان شاء الله با گرد آمدن در اینجا و ارائه مطالب در پیشرفت هم کمک بدهیم./ خوشحال میشم عضو بشید و نظر بدهید. البته توی عضویت اگر جزو دانش آموختگان هستید، محل کار و شهرستانتان را یادآور شوید./ در ضمن دوستانی هم که وبلاگ یا سایت دارند، برای ما آدرسشو بفرستن تا لینک بذاریم. لینک سایت رو هم توی سایت و وبلاگ هاتون بذارید./ البته همین جا از تمام افراد دیگری که می خواهند عضو شوند، عذرخواهی می کنم. این وبگاه فقط مخصوص طلاب کرمان است و با کمال معذرت از پذیرش دیگران به عنوان عضو معذور هستیم./ توجه: این سایت هیچ گونه ارتباطی با نهاد رسمی مدیریت حوزه و مدارس علمیه نداشته و راه اندازی آن ناشی از دغدغه فردی حقیر و کمک برخی دوستان می باشد. فعلا در انجمن سایت بخش تفسیر و علوم قرآن و مهارت های بیان تفسیر فعال است و مطالب نو در آن می باشد./ با تشکر مدیریت سایت/
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر موافق باز شدن چنین سایتی برای طلاب هستید؟
    چقدر حاضر به همکاری با این سایت هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 53
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 167
  • بازدید ماه : 560
  • بازدید سال : 2,887
  • بازدید کلی : 26,930