معرفی مقالات در زمینه سبک زندگی اسلامی

نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ ؛ توبه/ 122
ارسال پاسخ
تعداد بازدید 63
نویسنده پیام
hamgambavahy آفلاین

خادم قرآن (مدیریت سایت)
ارسال‌ها : 182
عضویت: 6 /4 /1392
سن: 32
شناسه یاهو: hamgambavahy
تشکرها : 81
تشکر شده : 92
معرفی مقالات در زمینه سبک زندگی اسلامی
سبك زندگي اسلامي

پژوهش‌هاي صورت گرفته حاكي است؛ گسست ميان مباني عقيدتي و روش زندگي به عنوان مهم‌ترين چالش زندگي متدينان است كه جامعه را به بي‌هويتي و بي‌ديني سوق مي‌دهد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني تبيين، شماره اخير نشريه معرفت ويژه سبك زندگي اسلامي اولين مقاله خود را به بياناتي از علامه مصباح يزدي اختصاص داده است.



ايشان با بيان اين كه سبك زندگي به مجموعه مسائل و موضوعات مورد قبول اسلام در عرصه زندگي اشاره دارد مي‌افزايد بايد سبك زندگي اسلامي را به درستي بشناسيم تا معياري براي سنجش سبك زندگي خود داشته باشيم كه آيا اسلامي است يا نه ؟



وي معيار رفتار در جامعه اسلامي را مبتني بر آموزه‌هاي اسلامي و خدامحوري و حاكميت ارزش‌هاي اسلامي در زندگي را مهم‌ترين معيار سبك زندگي اسلامي مي‌داند.



اين مقاله كه حاصل سخنراني ايشان در همايش سبك زندگي اسلامي است در زمينه روش پرداختن به سبك زندگي اسلامي مي‌افزايد: بايد بر اساس شناخت‌ها و بينش‌ها ارزش‌هاي برخاسته از آن را شناسايي و معرفي كنيم و در ادامه به شكل هرم‌وار مشكلات و مسائل موجود در جامعه را دسته‌بندي كنيم.



آقايان حسين خطيبي و ابوالفضل ساجدي شاخص‌هاي بررسي سبك زندگي از دو منظر ايجاد و نهادينه‌سازي آن در اجتماع و ارزيابي وضع موجود را از منابع قرآني استخراج نموده‌اند.



ايشان با تأكيد به فلسفه زندگي برآمده از آيات و روايات خاطرنشان مي‌سازند: سبك زندگي اسلامي ريشه در شكوفايي ارزش‌هاي عقلي و فطري داشته و در حيات عقلاني تجلي مي‌يابد.



ايشان حيات طيبه اسلامي را رهاورد سبك فردي عقلاني و سلوك اجتماعي عاقلانه عنوان نموده و به تبيين مؤلفه‌هاي فردي و اجتماعي آن جهت سنجش ميزان تحقق حيات عقلي مي‌پردازند.



بر اساس پژوهش آقاي مجتبي فيضي گسست ميان مباني عقيدتي و روش زندگي به عنوان مهم‌ترين چالش زندگي متدينان است كه جامعه را به بي‌هويتي و بي‌ديني سوق مي‌دهد.



وي با تأكيد بر مثلث نياز، دين و سبك زندگي به جست و جوي الگوي سبك زندگي اسلامي در ابعاد اخلاقي و اعتقادي پرداخته است.



وي با بيان اين كه توجه به نيازهاي آدمي معيار واقعي بودن يك نظريه در سبك زندگي است سبك زندگي اسلامي را برآورنده نيازها عنوان مي‌كند.



در صفحات ديگري از اين مجله آداب گفتاري حاكم بر سبك زندگي اسلامي از ديدگاه قرآن با رويكردي جامعه شناختي توسط خانم فاطمه و معصومه امين‌پور مورد كنكاش قرار گرفته است.



ايشان با مراجعه به مصاديق مختلف آداب گفتاري در آيات قرآن در صدد ارائه الگويي مطلوب از جامعه مسلمانان هستند.



اين مقاله با تكيه بر گسترش امنيت و اعتماد متقابل از زبان به عنوان نماد معنادار در ارتباطات انساني ياد نموده و اضافه مي‌كند: آداب گفتاري قرآني با انتقال معاني مثبت اجتماعي به ديگران از معاني منفي پيشگيري مي‌كند.



خانم فخريه حميديان پور و احمد الله ياري ضمن تصريح بر اين كه نظام ارزشي دين مبين اسلام داراي دستورالعمل براي تمام بخش‌هاي زندگي انسان است، زندگي سازماني انسان را در قالب سبك مديريت اسلامي مورد تحقيق قرار مي‌دهند.



اين تحقيق نگاه توحيد‌محور را لازمه‌ي حكومت و مديريت صحيح عنوان نموده و با نگرش انسان‌گرايانه در جهت تكريم نيروي انساني سازمان، الگوي به كارگيري صحيح نيرو در سازمان را ارائه نموده است.



آقايان عباس علي مشكاني، ياسر صولتي و احمدعلي بياتي با بررسي جايگاه سبك زندگي در فرايند تكاملي انقلاب اسلامي از ديدگاه مقام معظم رهبري، ايجاد كشور و تمدن اسلامي را نيازمند توليد و ارائه سبك زندگي اسلامي عنوان نموده و به تبيين مباني و مبادي نظري آن همت گمارده‌اند.



اين مقاله در ادامه با ارائه راهبردها و راهكارهاي توليد و ارائه سبك زندگي به تبيين نقش حوزه و دانشگاه در ارائه سبك زندگي اسلامي پرداخته است.



آقاي غفار شاهدي با تكيه بر سيره‌ي پيامبر اكرم(ص) به تبيين سبك زندگي امت اسلامي در روابط و مناسبات خويش با اديان ديگر پرداخته است.



اين پژوهش با مطالعه‌ي سيره‌ي پيامبر در برخورد با اهل كتاب ذمي، معاهد و محارب بيان داشته: سيره‌ي پيامبر و مسلمانان با پيروان اديان مسالمت‌آميز بوده و تنها در صورت تعرض خصمانه آنان با عكس‌العمل قاطعانه پيامبر و مسلمانان مواجه مي‌شد.



خانم سميه‌السادات موسوي تحصيلات تكميلي را براي زنان مهم ارزيابي نموده و با اذعان به اين كه اين دوران با زندگي مشترك و آغاز مسئوليت‌هاي همسري و مادي هم زمان است خاطر نشان مي‌سازد: اگر ميان نقش‌هاي خانوادگي و تحصيلي آنان هماهنگي نباشد زندگي با مشكلات فراواني روبرو مي‌شود.



اين پژوهش با بررسي اصول و ارزش‌هاي تحصيل زنان از ديدگاه اخلاقي، راهكارهايي براي پيشگيري از تعارض نقش‌هاي خانوادگي و تحصيلي بانوان ارائه مي‌كند.


دوشنبه 10 تیر 1392 - 16:28
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از hamgambavahy به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: rezanakhei661 &
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

طلبه یعنی مودبانه طالب خدا بودن
Powered by Tem98 | Copyright © 2009 Rozblog Group