وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ ؛ توبه/ 122
تعداد بازدید 14
|
نویسنده |
پیام |
hamgambavahy
خادم قرآن (مدیریت سایت)
ارسالها : 182
عضویت: 6 /4 /1392
سن: 32
شناسه یاهو: hamgambavahy
تشکرها : 81
تشکر شده : 92
|
فضل بن حسن طبرسی
*عفت قلم و انصاف
*تأليفات
فضل بن حسن طبرسى
نامش، فضل و نام پدرش، حسن مىباشد، كنيه او ابو على و لقبش را امين الدين يا امين الاسلام گفتهاند. شهرتش، طبرسى است كه طبرس همان تفرش از مضافات اراك مىباشد. در آن عصر تفرش از اعمال قم محسوب مىشده است.
سال ولادت طبرسى بخوبى معلوم نيست، صاحب كتاب« طبرسى و مجمع البيان» ولادت او را در حدود سال 468 يا 469 هجرى قمرى دانسته است، سال وفاتش در سال 548 مىباشد، بنا بر اين مدت عمر او به 79 يا 80 سال بالغ مىگردد.
وى متجاوز از 50 سال در مشهد مقدس اقامت داشت. در سال 523 به سبزوار منتقل شد و در اين ديار نيز مورد عنايت سادات آل زيارة بود. طبرسى قريب 25 سال از عمر خود را در اين شهر گذرانيد و به تصنيف و تأليف پرداخت و عاقبت در همين شهر به سال 548 درگذشت، و جنازهاش به مشهد مقدس انتقال و در آن شهر مدفون گشت، آرامگاه او در مشهد معروف است. سخنان بزرگان در مدح و توثيق وى فراوان مىباشد.
قرائن گواه بر اين است كه طبرسى در علوم متداول عصر خويش از علوم ادبى، چون صرف، نحو معانى، بيان، شعر و غيره و علوم شرعى چون كلام، فقه، تفسير و حديث، و در علوم ديگر مانند رياضى و نيز در شعر، تبحر داشت.
*عفت قلم و انصاف ابتدا
ايشان در نقل اقوال تعصبى نشان نمىداده و به همه اصناف و فرق به يك ديده مىنگريسته، آنچه را صحيح و معقول مىدانسته، از هر كس كه باشد، چه مخالف و چه موافق، بازگو مىكرده و در تقديم و تأخير نام آنان غرضى خاص، نداشته است.
با آنكه ايشان در زمانى مىزيسته كه عالمان فرق مختلف مذهبى تنها به اقوال معتقدان طريقه خويش اعتنا داشته اند و روايات منقول از مجراى مخالفان خود را هر چند كه مؤيد نظر ايشان بوده مطرود مىشمردند، وى در نقل نظر مخالفان، آنجا كه سخن از نظر اصول با عقيده او، خالى از اشكال مىنمايد، و بنحوى جانبش تأييد مىكند، باكى ندارد. در اين شيوه به پايهاى است كه برخى بر او خرده گرفتهاند كه اكثر منقولات در مجمع البيان از مفسرين عامه است و از تفسير اهل بيت« عليهم السّلام» جز اندكى نقل نكرده است.
در ميان مؤلفان و مصنّفان كمتر كسى را توان يافت كه كلامش از طعن و اعتراض نسبت به مخالفان طريقه خود خالى باشد، لكن طبرسى ساحتش از اين نقص مبراست. تفسير مجمع البيان و جوامع الجامع دو گواه عدلاند بر اين دعوى. انصاف او نكتهاى است كه حتى علماى سنى نيز بر آن اعتراف داشتهاند.
*تأليفات ابتدا
طبرسى را مصنفاتى عالى و متعدد است كه همه در اثبات تبحر و تسلط او در مراتب فضل و درجات كمال، برهانى واضح و دليل لائح است، تأليفات او را تا 19 مورد باز شمردهاند.
در تفسير سه كتاب« مجمع البيان»،« الكافى الشّافى» و« جوامع الجامع» از وى به ارمغان مانده است.
|
|
پنجشنبه 20 تیر 1392 - 14:03 |
|
تشکر شده: |
|
|
برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.
طلبه یعنی مودبانه طالب خدا بودن